Spis treści:
Featured snippets to rozszerzone wyniki wyszukiwania, które pojawiają się na samej górze strony Google, dokładnie nad organicznymi wynikami wyszukiwania.
Stanowią dla użytkowników szybką odpowiedź na zadane przez nich pytanie. Featured snippets mają zazwyczaj postać pojedynczego paragrafu bądź akapitu, listy, wykresu, zdjęcia lub filmu. Zamiast jedno-, dwuwierszowej odpowiedzi, użytkownicy widzą więc nieco dłuższy tekst z wyjaśnieniem bądź wypunktowaniem.
Featured snippets dominują w wynikach wyszukiwania. Pozwalają doskonale wyeksponować i uwidocznić daną witrynę, a ponadto korzystnie wpływają na wiarygodność firmy. Co ciekawe, aby znaleźć się w featured snippets, nie trzeba dokonywać opłaty, jak miałoby to miejsce przy wynikach sponsorowanych. Przy odpowiedniej strategii i działaniu, każda firma, bez względu na budżet i wielkość, może znaleźć się na docelowej „pozycji zero”.
Usługa featured snippets wprowadzona została przez Google w styczniu 2014 roku. Wówczas wyniki pokazywały się użytkownikom w zaznaczonym, podświetlonym polu. Obecnie snippety wyświetlane są tak, jak standardowe wyniki wyszukiwania. Mogłoby się więc wydawać, że treść pochodzi bezpośrednio od Google.
Zmianie uległ również sposób włączania snippetów do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania. Początkowo rozszerzone wyniki wyszukiwania stanowiły wyżej wymienioną „pozycję 0”, obok której wyświetlane były standardowe wyniki. Ponadto uwzględniona w snippecie strona mogła znaleźć się również w zwykłym wyniku wyszukiwania, w nieco dalszej kolejności. Wówczas była prezentowana dwukrotnie w TOP 10. Obecnie jest to niemożliwe, a featured snippet stanowi „pozycję 1”.
Rozszerzone odpowiedzi mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania w różnych postaciach.
Ten typ wyników rozszerzonych pojawia się w wyświetleniach najczęściej. Jego zadaniem jest szybkie udzielenie zwięzłej odpowiedzi na zadane pytanie.
Featured snippet będzie wyświetlał się w postaci paragrafu wówczas, gdy zostanie udzielona krótka odpowiedź na pytanie pod jednym z nagłówków w tekście. Całość powinna stanowić jeden akapit o długości maksymalnie 300 znaków, opatrzony znacznikami <p>. Należy również umieścić słowo kluczowe (którego dotyczy zapytanie) na początku odpowiedzi.
Featured snippet może przybrać postać listy punktowanej lub numerowanej. Najczęściej w tej formie wyświetlane są składniki w przepisach kuchennych lub poszczególne kroki w procesie gotowania.
Żeby featured snippet wyświetlał się w tej postaci, należy zawrzeć w artykule listę odpowiedzi na wybrane pytania, najczęściej zaczynające się od słowa „jak” lub „jakie”. W odpowiedziach stosuj znaczniki <ul>, <li> oraz <ol>.
Ta postać rozszerzonych wyników wyszukiwania wyświetla m.in. dane liczbowe.
Aby znaleźć się w featured snippets w postaci tabeli, konieczne jest umieszczenie znacznika <table> w tekście, odpowiadającym na zagadnienie.
Odpowiedzią na pytanie użytkownika może być również film, pochodzący z YouTube.
Jest to więc doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy poza stroną WWW prowadzą również swój kanał na Youtube. Warto więc zoptymalizować tytuły filmów oraz ich opisy, a istnieje duża szansa, że pojawią się one w SERP-ach.
Jeżeli użytkownik poszukuje konkretnego produktu, często liczy na wynik wyszukiwania w postaci wizualnej.
Zdjęcie stanowi element przyciągający i zauważalnie wpływa na wzrost współczynnika konwersji. Aby obraz mógł być odpowiedzią na zagadnienie usera, należy pamiętać o dodaniu znaczników <title> oraz <alt>.
Nie ma żadnych wątpliwości, że obecność w wynikach wyszukiwania w postaci featured snippets ma znaczący wpływ na ruch na stronie internetowej. Im więcej wyświetla informacji na zadawane pytanie, tym bardziej wyróżnia to witrynę na tle konkurencji. Co ważne, większość wyników rozszerzonych to podstrony, które znajdują się już na najwyższych pozycjach. Warto więc powalczyć o to, by zająć jak najwyższe miejsce w SERP.
Aby dana strona internetowa pojawiła się w wynikach rozszerzonych, koniecznością jest jej optymalizacja.
Pierwszym krokiem do sukcesu jest stworzenie listy fraz kluczowych, na które dana witryna znajduje się w TOP10 wyników wyszukiwania. Ma to kluczowe znaczenie w przypadku, gdy treść odpowiedzi na zapytanie użytkownika ma pochodzić z danej strony WWW.
Wyniki rozszerzone pojawiają się wówczas, gdy użytkownik zadaje pytanie, które rozpoczyna się najczęściej od wyrażenia „kto”, „co, „dlaczego” „jak”, kiedy”, “ile”, „gdzie”. Należy więc zastanowić się, jakie pytania mogą zadać internauci w związku z daną frazą.
Kolejnym krokiem jest stworzenie lub aktualizacja treści, które znajdują się lub mają się znaleźć na stronie internetowej. Warto przy tym wziąć pod uwagę zarówno słowa kluczowe, jak i pytania zadawane przez użytkowników. Treści powinny stanowić dokładne i zwięzłe odpowiedzi na najpopularniejsze zapytania.
Optymalizacja może pomóc wyszukiwarce w sugerowaniu odpowiednich treści, jednak nie stanowi gwarancji, że odpowiedź ta pojawi się w rozszerzonych wynikach wyszukiwania.
Korzystając z nowoczesnych rozwiązań wyszukiwania, m.in. featured snippets, użytkownicy są w stanie szybko i łatwo znaleźć potrzebne informacje. Aby jak najlepiej wykorzystać potencjał rozszerzonych wyników wyszukiwania koniecznością jest skupienie się na optymalizacji treści strony internetowej, a także na dostarczaniu wartościowych informacji dla użytkowników.
Featured snippets stanowią również ważny wyróżnik dla tych, którzy chcą wpłynąć na widoczność swojej marki w Internecie. Poprzez stosowanie odpowiednich technik SEO, takich jak optymalizacja treści i wykorzystanie słów kluczowych, można zwiększyć szanse na pojawienie się na pierwszej stronie, jako rozszerzony wynik wyszukiwania.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu biznesu i szukasz profesjonalnej pomocy, zgłoś się do nas. W Rocket Media specjalizujemy się m.in. w zakresie pozycjonowania stron internetowych, prowadzenia kampanii PPC, a także content marketingu. Nasz doświadczony zespół doradzi Ci najlepsze rozwiązania, dzięki którym osiągniesz swoje cele biznesowe.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211