Spis treści:
Przewidywania ekspertów e-marketingu potwierdziły się. Google ogłosiło, że 21 kwietnia nastąpi kolejna aktualizacja algorytmu – tym razem “ofiarami” mają być strony internetowe niedostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
Ich właścicielom nie zostało już wiele czasu, by poprawić i zoptymalizować swoje serwisy. Jeśli tego nie zrobią, mogą spodziewać się znaczącego spadku ruchu pochodzącego z telefonów komórkowych, tabletów i smartfonów.
Informacja ta nie powinna być dla nikogo zaskoczeniem. Jej zapowiedzią była fala powiadomień, którą w ostatnich tygodniach otrzymali właściciele serwisów za pośrednictwem Google Webmaster Tools. Nawoływała ona do naprawy błędów związanych z wyświetlaniem stron na telefonach komórkowych, tabletach i innych urządzeniach mobilnych.
Intencja Google jest jasna – w związku z ciągle rosnącą ilością użytkowników internetu korzystających z urządzeń mobilnych, dostarczanie im przydatnych wyników wyszukiwania jest kluczowe, aby utrzymać dominującą pozycję na rynku wyszukiwarek internetowych. Aby zagwarantować wysoką jakość tych wyników konieczna jest współpraca właścicieli stron – by zmotywować ich do odświeżenia swoich serwisów Google wysyła prosty sygnał – dostosuj się lub bądź gotowy na znaczący spadek ruchu.
Jakich strat można się spodziewać? Użytkownicy mobile stanowią duży procent polskich internautów. Wyniki badania CBOS z kwietnia 2014 roku wykazały, że może być to nawet 77% (choć należy wskazać na to, że w badaniu laptopy i notebooki były zaliczane do urządzeń mobilnych). Aby oprzeć się na próbce realnych danych zmierzyliśmy średni miesięczny udział ruchu mobilnego na dużej grupie serwisów internetowych o zróżnicowanej tematyce i ilości odwiedzin. Wynik 19,5% wskazuje, że ruch mobilny jest źródłem, którego nie należy lekceważyć.
Co zrobić, jeśli nasza strona nie jest przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych? Możliwych rozwiązań jest kilka:
Pomocny w pracach nad dostosowaniem strony może być przygotowany przez Google poradnik dla webmasterów oraz automatyczny tester stron, pozwalający zidentyfikować ewentualne problemy z wyświetlaniem naszego serwisu na smartfonach lub tabletach. Znajdziecie go pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211