LinkedIn to bez wątpienia największy portal społecznościowy, który jest skupiony bezpośrednio na karierze zawodowej użytkowników. Jednym z kluczowych aspektów LinkedIn jest tzw. networking, czyli tworzenie sieci kontaktów, zebranych wokół danej branży. Jak wykorzystać jej potencjał w codziennej sprzedaży? Jakich praktyk należy unikać, aby nie stracić budowanej z trudem wiarygodności? Zapoznaj się z pięcioma uniwersalnymi wskazówkami, które pomogą Ci opracować spójną komunikację w prowadzeniu profilu firmowego na LinkedIn.

1. Opracuj strategię komunikacyjną

Nawet najprostsza strategia komunikacyjna jest lepsza niż jej brak. Spisanie pomysłów odnośnie publikowanej treści pozwoli Ci uniknąć wielu niespójności oraz błędów. Jak rozpocząć proces tworzenia takiej strategii? Najbardziej intuicyjną metodą może być analiza trzech poniższych stref:

    • konkurencja – Jak działa? Co komunikuje? Czy jej metody przynoszą widoczne w social media rezultaty? Jakie elementy jej strategii warto wdrożyć do swojej?
    • dotychczasowa komunikacja własna – Do kogo pisałeś dotychczasowe komunikaty? Czy odniosły skutek? Czym firma wyróżniała się do tej pory?
    • przyszła komunikacja własna – Jak wyobrażasz sobie przyszły przekaz, płynący z firmowego konta? Jak powiązać go z Twoimi Klientami? W jaki sposób weryfikować rzeczywisty rezultat publikacji, zarówno pod względem analitycznym (kliknięcia, zasięg), jak i sprzedażowym (zapytania ofertowe, sprzedaż)?

2. Określ odbiorcę komunikatów

Choć zagadnienie ustalenia docelowej grupy czytelników jest częścią strategii komunikacyjnej, kwestii tej warto poświęcić szczególną uwagę. LinkedIn to portal, który doskonale sprawdza się w komunikacji B2B (ang. business-to-business), czyli takiej, w której oferty kierowane są do przedsiębiorstw zamiast użytkownika indywidualnego (B2C, ang. business-to-consumer). Posiada on rozbudowane algorytmy, które umożliwiają płatne dotarcie postów i reklam do ściśle określonych użytkowników, piastujących funkcje decyzyjne w poszczególnych firmach.

To właśnie ta cecha uwypukla różnicę pomiędzy komunikacją na Facebooku a LinkedIn. Pierwszy cechuje się daleko większym zasięgiem i pozwala na więcej komunikacyjnego „luzu”, budując wizerunek marki z perspektywy szerokiego odbiorcy. Drugi jest zorientowany znacznie bardziej biznesowo – podejmowane na nim działania powinny prowadzić do sprzedaży i umacniania wizerunku ekspertów danej branży.

W opracowaniu strategii komunikacji na portalach takich jak LinkedIn, niezwykle pomocne jest stworzenie tzw. persony sprzedażowej, czyli modelowego adresata naszych komunikatów. Kim jest? Czego szuka? Jakie są jego potrzeby, zarówno te powierzchowne, jak i głębokie? Każda poprawnie zidentyfikowana i wykorzystana cecha przybliża Cię do osiągnięcia założonego celu. Aby zwiększyć swoje szanse, należy zadbać o odpowiednią treść samych komunikatów.

3. Opisuj korzyści zamiast produktu

Wyobraź sobie firmę, która produkuje szeroko pojęte akcesoria BHP: kaski, kombinezony, okulary czy rękawice. Niedawno zmodernizowała swoją linię produkcyjną i pragnie pochwalić się wszystkim wokół, że jej produkty będą teraz jeszcze wyższej jakości. Takie sukcesy trzeba ogłaszać – warto pamiętać jednak, że sam produkt nie reprezentuje dla Klienta żadnej unikatowej wartości. Dopiero jego możliwości sprawiają, że potencjalni Klienci firmy zaczną zastanawiać się nad jego kupnem.

Komunikat mówiący, że nasze nowe kaski produkowane są w technologii UltraSafe pokaże, że firma stawia na rozwój, lecz nie powie Klientowi absolutnie niczego. Korzyścią z perspektywy Klienta nie jest tutaj nowa technologia, lecz zapewniane przez nią bezpieczeństwo – ochrona pracowników przed odpryskami czy spadającymi przedmiotami, odporność na przecięcia, niewrażliwość na wysokie temperatury. Pojęcia, które mogą niewiele mówić danemu odbiorcy, należy zamienić na precyzyjne (i prawdziwe!) konkrety: więcej, taniej, szybciej.

4. „My” czy „Ty”?

Proces tworzenia spójnej komunikacji wiąże się jednak z pewnymi wyzwaniami. Firmy bardzo chętnie dzielą się w sieci swoimi sukcesami – przeprowadzanymi projektami, organizowanymi szkoleniami czy wypuszczonymi produktami. Warto jednak pamiętać, że posty, które doskonale sprawdzają się w budowaniu wizerunku oraz relacji z odbiorcami, nie muszą przynosić wyników w sprzedaży.

Kluczową rolę pełni w tym aspekcie wspomniany wcześniej język korzyści. Tworzenie treści sprzedażowych staje się wówczas subtelnym balansem pomiędzy operowaniem językiem marketingu a językiem specjalistycznym. Reklamowe posty na LinkedIn powinny zarówno zachęcać do skorzystania z danej usługi, jak i prezentować naszą znajomość danego tematu. Innymi słowy, Twoje posty muszą „sprzedawać” Twoją wiedzę w przystępnej, interesującej formie, która zachęci czytelnika do podjęcia działania.

5. Zadbaj o warstwę wizualną postów

Choć zdjęcia na LinkedIn nie odgrywają aż tak kluczowej roli jak na Instagramie, stanowią bardzo istotne uzupełnienie publikowanej treści. W tworzonym przekazie warto zadbać o autentyczność – publikacja rzeczywistych zdjęć z produkcji, szkoleń czy konferencji jest niemal zawsze lepsza od grafik z rozmaitych stocków.

Podsumowując

Prowadzenie konta na LinkedIn dla biznesu należy podzielić na kilka kluczowych kroków:

    • opracowanie wstępnej strategii komunikacyjnej,
      • ustalenie celu prowadzenia komunikacji, 
      • analiza działań konkurencji,
      • praca nad własnym stylem komunikacji, uwzględniającym oczekiwania i potrzeby czytelników,
      • oszacowanie spodziewanych rezultatów (wygenerowanie zapytań, wzrost sprzedaży, odzew w social mediach), 
      • wybór odpowiednich narzędzi do mierzenia wyników,
    • określenie persony sprzedażowej,
      • rozpoznanie potrzeb Klienta,
      • dostosowanie przekazu do targetowanej grupy odbiorców,
    • prowadzenie komunikacji,
      • operowanie językiem korzyści,
      • skupienie na potrzebach Klienta zamiast na samym produkcie,
      • przybliżenie namacalnych korzyści, jakie zapewnia Twój produkt.

Powyższe punkty występują w komunikacji na LinkedIn niemal każdej marki, niezależnie od branży i liczby zatrudnionych pracowników. Czy wyczerpują one zagadnienie prowadzenia firmowego profilu? Absolutnie nie – każda strategia komunikacji powinna być wyjątkowym, niepowtarzalnym tworem, który uwzględnia specyfikę danego sektora i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom jego Klientów.

Pod pewnymi względami LinkedIn nie różni się od innych portali społecznościowych. Nowi użytkownicy powinni mieć na uwadze dwie rzeczy – nie bać się nauki na własnych błędach i… podglądać konkurencję. Nowe umiejętności przychodzą wraz z doświadczeniem, a posty, które kiedyś nie przynosiły spodziewanego odzewu, wkrótce przyniosą Ci wysokie zyski. 

Jeżeli szukasz kogoś, kto pomoże Ci opracować i poprowadzić spójną komunikację na LinkedIn, skontaktuj się z Rocket Media – zajmujemy się tworzeniem treści z uwzględnieniem konkretnych grup docelowych oraz pisaniem postów sponsorowanych, które kierujemy do adekwatnych odbiorców. 

SKONTAKTUJ SIĘ

Skontaktuj się z nami

 +48 71 757 50 56
 biuro@rocketmedia.pl






tak , wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych [ czytaj więcej ]

tak , wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych [ czytaj więcej ]

tak , wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych [ czytaj więcej ]