Spis treści:
Dostarczanie wartościowej, bogatej pod względem merytorycznym treści, przyciąga uwagę użytkowników i angażuje docelową grupę odbiorców naszych komunikatów. Często jednak zdarza się, że klient z jakiegoś powodu nie jest zadowolony z odpowiedzi, którą znalazł na danej stronie. Udaje się więc do witryn alternatywnych, gdyż wcześniej napotkał na zjawisko, zwane content gap. Co dokładnie oznacza ten zwrot? W jaki sposób eliminacja content gap przekłada się na wzmocnienie strategii marketingowej?
Content gap to określenie rozbieżności między treścią, która znajduje się na danej stronie internetowej, a wynikami organicznego wyszukiwania. W takim przypadku użytkownik, wpisując interesujące go słowo kluczowe, trafia na treści, które nie do końca stanowią odpowiedź na jego zapytanie. Czytelnik zniechęcony bezowocnymi poszukiwaniami uda się po odpowiedź do konkurencji. Ty natomiast tracisz lead sprzedażowy.
Wysoką jakość treści doceniają nie tylko sami internauci, ale także algorytmy Google. Wyczerpujący temat content przyciąga czytelników i zwiększa ruch na stronie. Ogromny udział mają tutaj słowa kluczowe, które determinują pozycję strony w wyszukiwarce internetowej. SEO odgrywa więc kluczową rolę w tworzeniu treści – jeśli nie zadbasz o ten aspekt, stworzysz content gap, od którego każdy ucieka.
Aby zapobiec lukom i rozbieżnościom w treściach, które negatywnie wpływają na odczucia czytelnika, należy przeprowadzić analizę content gap. Zadanie to dotyczy w równej mierze zarówno dział SEO, jak i specjalistów tworzących treści. Konieczne jest m.in. zbadanie zawartości strony oraz sprawdzenie słów kluczowych, których najczęściej używają użytkownicy, aby wyszukać interesujące ich zagadnienia.
Zadanie to warto powierzyć specjalistom, którzy wiedzą, w jaki sposób działać i jakich narzędzi użyć, aby zapobiec problemowi w postaci luk w treści. Istotne jest, aby odpowiednie frazy, które interesują czytelników, umieć właściwie wykorzystać, m.in. biorąc pod uwagę sezonowość danej oferty.
Istnieje kilka kluczowych powodów, dla których warto zidentyfikować i uzupełnić content gap na stronie internetowej.
Eliminacja content gap wpływa na poprawę pozycji witryny w wyszukiwarkach. Warto pamiętać, że SERP ma ogromne znaczenie dla ruchu na stronie. Duża część użytkowników odwiedza jedynie te linki, które znajdują się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Uzupełnienie braków w treści sprawi, że witryna będzie lepiej zoptymalizowana pod kątem SEO, co zwiększy jej widoczność w wyszukiwarkach i przyciągnie czytelników.
Poprzez identyfikację content gap i dostarczenie wartościowych informacji można w łatwy sposób zbudować z czytelnikami więź i zdobyć ich zaangażowanie. Kiedy odbiorcy czują, że dana witryna zawiera treści, których poszukują, wzrasta szansa na to, że powrócą na stronę i nawiążą długotrwałą relację z marką.
Eliminacja content gap wpływa również na poprawę doświadczeń użytkownika. W rezultacie spędzą oni więcej czasu na stronie internetowej, zmniejszając współczynnik odrzuceń i poprawiając współczynnik konwersji, który prowadzi do wzrostu szansy na sprzedaż.
Identyfikacja luk w treści to pierwszy krok do pozbycia się problemu. Gdzie warto zacząć poszukiwania braków w treści?
Każdy rodzaj słów kluczowych w treści jest ważny – warto zadbać zarówno o frazy jednowyrazowe, jak i long-tail. Pierwsze z wymienionych mają największe znaczenie dla klientów, którzy znajdują się na samym początku ścieżki zakupowej i poszukują wstępnych informacji. Drugie z kolei stosowane są przez użytkowników skupionych na szczegółach i konkretnych cechach rozwiązania.
Nie można pominąć potrzeb żadnego czytelnika – warto więc umieszczać w treści zarówno krótkie, popularne frazy, jak i te nieco dłuższe. Rezygnacja z tego zabiegu na jakimkolwiek poziomie lejka sprzedażowego powoduje powstanie luki i popycha klienta do poszukiwania odpowiedzi u konkurencji.
Analiza content gap polega w dużej mierze na wskazaniu elementów merytorycznych, które wymagają uzupełnienia. Warto więc wiedzieć dokładnie, czy dana strona i jej zawartość w pełni odpowiadają na zainteresowania użytkowników oraz czy prezentowane treści są wyczerpujące i zgodne z zainteresowaniami klientów. Jeśli nie, należy uzupełnić witrynę o niezbędne informacje, które mogą być dla nich cenne.
Ten obszar dotyczy braków treści wideo na stronie. Warto uzupełnić ten element, gdyż wielu użytkowników lubi dowiadywać się informacji o usłudze lub produkcie oglądając ciekawe klipy krótkometrażowe. Multimedia dają mnóstwo cennych korzyści, z których nie warto rezygnować. Pomagają zwiększyć ruch na stronie, a także wpływają na wzrost sprzedaży.
Aby sprawdzić, czy w witrynie internetowej znajdują się jakiekolwiek luki w treściach, warto skorzystać z rozwiązań, takich jak:
Jedno z najcenniejszych źródeł informacji o content gap to SERP, czyli strona rezultatów wyszukiwania, które wyświetlają się po wpisaniu wybranej frazy. Dzięki SERP można dowiedzieć się, na którym dokładnie miejscu znajduje się witryna internetowa danej firmy po wpisaniu określonego zapytania. Narzędzie to pozwala również sprawdzić, jakie hasła wpisują użytkownicy, poszukujący informacji na wybrany temat.
Podstawowe narzędzie w arsenale SEO pomaga wyszukać zarówno najpopularniejsze, jak i te nieco rzadziej stosowane przez użytkowników frazy. Co więcej, informuje również o obszarach największego zainteresowania konsumentów.
Wyszukuje frazy o wysokim potencjale, konkurencyjne, czyli te, które użytkownicy wpisują najczęściej, ale także mniej popularne propozycje, przyczyniające się do wzrostu sprzedaży.
Po wykonaniu analizy przychodzi kolej na podjęcie konkretnych działań. Zespół SEO wraz ze specjalistami ds. tworzenia treści muszą ocenić, które treści obecne na stronie nadają się do usunięcia, a które warto zmodyfikować. Wskazują również materiały wymagające uzupełnienia o kolejne frazy, a także elementy treści, w których należy wprowadzić poprawki. To czasochłonne i wymagające dużej ilości czasu zadania, które warto powierzyć fachowcom z agencji marketingowej.
Wykorzystanie wiedzy na temat content gap pozwala zbudować skuteczną strategię marketingową, opartą na tworzeniu wartościowej treści, zatrzymywaniu uwagi odbiorców na dłużej oraz generowaniu lepszych wyników sprzedażowych. Analiza potrzeb użytkowników, badanie konkurencji, optymalizacja SEO oraz regularne monitorowanie działań są kluczowe do osiągnięcia sukcesu.
Warto powierzyć to zadanie specjalistom, którzy posiadają odpowiednie umiejętności i narzędzia do porównywania danych. Jeśli potrzebujesz porady dotyczącej szeroko rozumianego content marketingu, SEO lub PPC – skontaktuj się z nami! Zespół Rocket Media tworzą doświadczeni specjaliści, skoncentrowani wprowadzaniu skutecznych rozwiązań. Pomagamy przedsiębiorcom stanąć na szczycie – dołącz do grona naszych zadowolonych klientów!
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211