Spis treści:
Przejrzysta i klarowna struktura strony internetowej to bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów portalu przyjaznego użytkownikom. Koncepcja tzw. user experience (UX) przykłada szczególną wagę do analizy zachowania osób odwiedzających stronę. Teorie związane z UX znajdują zastosowanie nie tylko na etapie tworzenia struktury serwisu czy usprawniania ścieżki zakupowej klienta – doświadczeni marketerzy wskazują również na kilka uniwersalnych zasad, którym powinny podlegać teksty na firmowych blogach czy opisach produktów i kategorii.
W internecie bez trudu znajdziemy dziesiątki interesujących i wyczerpujących poradników na temat tworzenia treści na portale internetowe, a wskazówki na temat pisania tekstów webowych wielokrotnie pojawiały się również na naszym blogu. Należy mieć jednak na względzie czynnik, który rzadko poruszany jest w materiałach szkoleniowych – internauci coraz rzadziej czytają napotkane artykuły od deski do deski.
Uwaga przeciętnego czytelnika jest nieustannie rozpraszana przez komunikaty z mediów społecznościowych, alerty czy pop-upy. Jako twórcy treści mamy zaledwie kilka chwil na przekonanie go, że stworzony przez nas artykuł będzie spełniał jego oczekiwania i znajdzie w nim odpowiedź na nurtujący go problem. Aby zwiększyć szanse na przykucie uwagi odbiorcy, warto pamiętać o kilku uniwersalnych wytycznych, dotyczących warstwy wizualnej tekstu.
Szukając wskazówek w kwestii określenia właściwej długości akapitów w treściach internetowych, dobrze mieć na uwadze podstawowe „równanie” – jedna myśl powinna być zawarta w jednym akapicie. Długość poszczególnych akapitów może się różnić. W zależności od sytuacji, w internecie znajdziemy zarówno krótkie, dynamiczne teksty, pełne krótkich akapitów, jak i większe objętościowo treści o charakterze informacyjnym bądź merytorycznym.
Choć akapity w tekstach internetowych nie mają dolnej granicy objętości (mogą składać się z jednego wyrazu), warto pamiętać o praktycznych zasadach na temat ich maksymalnej długości. Planując tekst, dobrze wyobrazić sobie, w jaki sposób będzie on wyglądał zarówno na ekranach laptopów czy monitorach, jak i mniejszych urządzeniach, takich jak smartfon czy tablet.
Choć urządzenia te nie odstają od innych pod względem rozdzielczości ekranu, większość stron dokonuje przeskalowania tekstu, aby był on lepiej widoczny z odległości kilkudziesięciu centymetrów. Akapit, który na ekranie komputera zajmuje 5-6 linijek tekstu, może zajmować cały wyświetlacz smartfona – aby uniknąć zjawiska tzw. ściany tekstu, warto czuwać nad optymalną długością akapitu.
Śródtytuł to wyróżnik tekstu, który odgrywa niezwykle istotną rolę zarówno z perspektywy czytelnika, jak i robotów wyszukiwarek. Dzięki nim czytelnik dowie się, jakie informacje uzyska z dalszej lektury tekstu, a skanujące artykuł crawlery ocenią jego przydatność w świetle wyszukiwanej przez użytkownika frazy.
Tworząc nagłówek, należy mieć na uwadze oba powyższe kryteria – śródtytuły pomiędzy poszczególnymi akapitami powinny być zrozumiałe i interesujące dla czytelnika, jak również wartościowe z perspektywy działań SEO (czyli zawierać frazę, na jaką chcemy pozycjonować dany tekst).
Jednym z istotnych kroków do stworzenia intuicyjnych i przyjaznych dla oczu treści jest dobór właściwego fontu. Co do zasady, poleca się stosować czcionki bezszeryfowe, czyli takie, które są pozbawione zbędnych ozdobników – pogrubień, fałd czy ogonków. Do kategorii tej należą m.in. Arial, Calibri czy Helvetica.
Wśród najważniejszych zalet, jakimi wyróżniają się fonty bezszeryfowe, warto wymienić m.in. dobrą prezencję na ekranach o wysokiej bądź niskiej rozdzielczości, czytelność w przypadku zbitych bloków tekstu (np. w wyskakujących ramkach) czy większy komfort korzystania ze strony przez osoby z problemami ze wzrokiem.
Analizując dobór odpowiedniego fontu, nie należy zapomnieć o jego właściwej wielkości. Jeśli zależy nam na skupieniu uwagi czytelnika na opublikowanym tekście, warto rozważyć zastosowanie większego fontu, niż miałoby to miejsce w przypadku standardowych rozmiarów dla aplikacji biurowych (11-12). Wewnętrzne testy można rozpocząć od ustawienia fontu w rozmiarze 16 i obserwować zachodzące na stronie zmiany.
Doskonale rozumiemy wyzwania, jakie jawią się przed współczesnymi przedsiębiorcami. Dokładamy wszelkich starań, aby prowadzone przez nas działania e-marketingowe uwzględniały współczesną wiedzę nie tylko z zakresu SEO, kampanii płatnych czy content marketingu, lecz również dziedzin pokrewnych. Jesteś ciekaw, jakie usługi możemy Ci zaproponować? Zapoznaj się z naszym konfiguratorem – dostępnym na stronie głównej – i dowiedz się, jak zwiększyć dochody swojego przedsiębiorstwa.
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211