Spis treści:
Badania wykonane przez Content Marketing Institute wskazują, że aż 67% firm stosujących marketing treści nie ocenia pozytywnie skuteczności prowadzonych działań. Zaliczasz się do tego grona? W takim razie koniecznie sprawdź, co warto zmienić, aby Twój content wreszcie zaczął przynosić spodziewane korzyści.
Jak każda inna forma marketingu, tak i content – aby był skuteczny – musi być tworzony w ramach określonej strategii. To pozornie oczywiste stwierdzenie nie wydaje się takie dla wielu firm zaangażowanych w działania content marketingowe. Zeszłoroczna ankieta CMI wykazała, że ponad połowa przedsiębiorstw wciąż nie posiada spisanej strategii marketingu treści.
Dlaczego brak planu działań jest tak niekorzystny? Przede wszystkim dlatego, że nie pozwala na wprowadzanie zmian w założeniach. Bez wyznaczonych KPI i wartościowych statystyk nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy prowadzone działania w pełni realizują nasze potrzeby. W związku z tym nie możemy też zareagować w odpowiednim momencie i zainwestować w rodzaje treści przynoszące naszej marce realne korzyści. Taka postawa gwarantuje stratę czasu, pieniędzy oraz szansy na zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów. Cytując klasyków „porażka w planowaniu to planowanie porażki”.
Warto pamiętać, że content marketing to nie tylko tworzenie angażujących i pomocnych treści, ale również odpowiednie sposoby promocji. Przeświadczenie, że użytkownicy sami dotrą do naszych infografik czy e‑booków to myślenie życzeniowe. Każdy, kto polega na tym założeniu, wcześniej czy później srogo się zawiedzie.
Istnieją dziesiątki sposobów na skuteczne promowanie contentu. Od e-mail marketingu, przez dedykowane landing page’e, posty w mediach społecznościowych, aż po gościnne wpisy na cenionych portalach czy współpracę z influencerami. Jak można się domyślić, dobrym miejscem na spisanie kanałów dotarcia, które najlepiej sprawdzą się w przypadku naszej grupy docelowej, jest… strategia.
Content z założenia ma być przydatny i stanowić realną wartość dla odbiorcy. Dlatego stworzenia koncepcji infografiki czy napisania specjalistycznego poradnika nie możemy zlecać praktykantom czy osobom o niskim poziomie wiedzy na temat brandu. Zła jakość nie obroni się nawet przy największych nakładach na promocję.
Content marketing staje się coraz popularniejszym narzędziem promocji marek. Jeśli chcemy się przebić, musimy zadbać o to, aby produkowane przez nas treści były unikatowe i wyróżniały się na tle konkurencji. W innym razie zginiemy w informacyjnym szumie, który codziennie zalewa umysły współczesnych odbiorców.
Cele swoich kampanii warto ustalać wedle wzorcowej reguły SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-Bound czyli po polsku: Dokładne, Mierzalne, Osiągalne, Istotne i Określone Czasowo). Dzięki tej metodzie uda nam się odpowiednio ustalić swoje oczekiwania wobec rezultatu działań content marketingowych – a co za tym idzie, również uniknąć rozczarowania wynikającego z zawyżonych wymagań.
Warto przy okazji uzmysłowić sobie również jedną rzecz – content marketing nie jest narzędziem typowo sprzedażowym. Owoce działań związanych z marketingiem treści zbiera się miesiącami, a często nawet latami. To nie płatne reklamy, które w tydzień zwielokrotnią ilość konwersji na stronie. Content marketing to dyscyplina stworzona dla ludzi cierpliwych i nastawionych na długofalowe korzyści.
Dobre SEO to drugi – obok kampanii promocyjnej w popularnych kanałach – najlepszy sposób na zostanie znalezionym przez potencjalnego odbiorcę. Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi nie obniży wartości contentu, ale za to zwiększy ilość wejść na stronę z poziomu organicznych wyników wyszukiwarki.
Jeżeli do tej pory SEO kojarzyliście z preclami czy treściami zapisanymi maczkiem u dołu strony, koniecznie porzućcie to przeświadczenie. Sprawdzanie pozycji swoich materiałów w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy kluczowe przy użyciu narzędzi SEO typu Moz lub RavenTools to świetne kryterium oceny skuteczności prowadzonych działań!
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211