5 sprawdzonych sposobów na ciekawy artykuł

Przeczytasz w około: 5 minut

Spis treści:

Przypomnij sobie, ile już razy musiałeś napisać artykuł i zupełnie nie miałeś pomysłu, czego właściwie mógłby on dotyczyć. Zewsząd słyszy się o tym, jak ważna jest oryginalna treść, choć z drugiej strony można też odnieść wrażenie, że wszystko zostało już napisane. W tym tekście wskażemy 5 sprawdzonych przez nas sposobów na znalezienie ciekawego tematu artykułu i to nawet w sytuacji, gdy wydaje się, że nic nowego nie można już wymyślić.

1. Google wyciąga pomocną dłoń

Google zawsze jest bardzo dobrym źródłem inspiracji. Pierwszym narzędziem, o którym warto pomyśleć jest Google Trends. Jak sugeruje nazwa, pozwala on znaleźć informacje dotyczące najpopularniejszych wyszukiwań danego dnia – w zależności od preferencji, możesz wybrać frazy dotyczące konkretnej dziedziny oraz określić, jaki kraj Cię interesuje.

Pomysły na tematy można też znaleźć w Google Trends – Hot Searches. Widoczne tam są najpopularniejsze frazy, jakie są wpisywane do wyszukiwarki Google w chwili kiedy wyświetlasz tę stronę.  Wpatrywanie się w nieustannie zmieniające się kwadraty może pomóc w obmyślaniu tematu następnego tekstu, ale uwaga – to wciąga!

hot searches

2. Co napisać? Narzędzie w służbie inspiracji

Internet oferuje więcej narzędzi, które mogą się przydać w trudnych chwilach. Jednym z nich jest strona www.whattowrite.org, gdzie na podstawie kilku pytań można znaleźć pomysły na tematy. W jaki sposób to działa? Najpierw musisz określić, do jakich osób chcesz trafić ze swoim tekstem, a następnie wpisać, jaką dziedzinę powinien poruszać artykuł, w czym ma pomóc odbiorcom.

whattowrite

Dalsze kroki to uzupełnianie odpowiedzi na pytania:

  • Jakie błędy są najczęściej popełniane, kiedy ludzie próbują osiągnąć to, o czym mówisz?
  • Jakie książki lub osoby zmieniły sposób, w jaki myślisz o tej dziedzinie? Które najbardziej podziwiasz?
  • O co partnerzy lub klienci ostatnio pytali albo w czym czuli się zagubieni?
  • Jaka jest najgorsza rada, jaką ostatnio słyszałeś?

Przy każdym z zapytań są podane zagadnienia pomocnicze. One same w sobie mogą już Ci pomóc w znalezieniu tematu, ale jeśli podasz swój adres mailowy, otrzymasz listę pomysłów, która powinna Ci wystarczyć na jakiś czas i rozwiązać Twój problem związany z brakiem koncepcji na artykuł.

3. Mapa myśli

Możesz ją stworzyć na kilka sposobów. Jednym z nich jest wypisanie na środku kartki dziedziny, która Cię interesuje i dopisywanie wokół niej skojarzeń, powiązanych tematów i innych rzeczy, jakie przyjdą Ci do głowy, a które w jakiś sposób wiążą się z podaną frazą. Ta metoda powinna zaowocować wymyśleniem wielu nowych wątków, które warto rozwinąć w artykule.

mapa myśli

Nieco bardziej zmodyfikowana wersja mapy zakłada, że na dole strony należy podać cztery lub pięć skojarzeń związanych z dziedziną, w której się specjalizujesz, a następnie do dwóch haseł wypisanych obok siebie dopisać jedno, które będzie kojarzyło się z obiema propozycjami. W ten sposób powstanie piramida, na której szczycie pojawi się ostateczny pomysł, powiązany z początkowymi skojarzeniami, jednak ujmujący temat pod innym kontem.

4. Słuchaj swoich użytkowników

Jeśli prowadzisz stronę lub bloga już od jakiegoś czasu, sprawdź, jakie zapytania kierują internauci w wiadomościach mailowych albo pod publikowanymi przez Ciebie postami. Nie masz opcji dodawania komentarzy? Nic nie szkodzi. W Google Analytics możesz sprawdzić, czego najczęściej szukają użytkownicy na Twojej stronie.

Źródłem wartościowych informacji jest także Quora – portal, która umożliwia zadawanie pytań na różne tematy i otrzymywanie odpowiedzi od innych internautów. Podobnie działają różne inne fora internetowe, a także grupy na Facebooku. Sprawdź, jakie zapytania padają na temat dziedziny, w której jesteś  ekspertem i na ich podstawie stwórz artykuł.

5. Słowa kluczowe

Jeżeli nadal nie wiesz jaki temat poruszyć, skorzystaj z narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, które na podstawie wybranej frazy podają podobne zapytania. Jednym z nich jest narzędzie dostępne poprzez Google AdWords, czyli Keyword Planner. Możesz też skorzystać Senuto, Semstorm lub KeywordTool.io lub innych.

sugestie keywords senuto

Ciekawym i często pomocnym rozwiązaniem jest także udostępniony przez Semstorm Generator Tematów.

generator tematow semstorm

Pamiętaj, że pomysł na temat możesz czasem znaleźć tam, gdzie zupełnie się go nie spodziewasz, dlatego miej oczy szeroko otwarte i bądź na bieżąco z informacjami z różnych dziedzin. Śledź stale o czym pisze się w mediach, jakie hashtagi są obecnie najpopularniejsze, co jest trendującym tematem w mediach społecznościowych i jakie newsy czy podcasty pojawiły się ostatnio na branżowych blogach. Kto wie, być może coś, co zobaczysz lub przeczytasz sprawi, że znajdziesz wyczekiwaną inspirację?

ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211