Spis treści:
Przypomnij sobie, ile już razy musiałeś napisać artykuł i zupełnie nie miałeś pomysłu, czego właściwie mógłby on dotyczyć. Zewsząd słyszy się o tym, jak ważna jest oryginalna treść, choć z drugiej strony można też odnieść wrażenie, że wszystko zostało już napisane. W tym tekście wskażemy 5 sprawdzonych przez nas sposobów na znalezienie ciekawego tematu artykułu i to nawet w sytuacji, gdy wydaje się, że nic nowego nie można już wymyślić.
Google zawsze jest bardzo dobrym źródłem inspiracji. Pierwszym narzędziem, o którym warto pomyśleć jest Google Trends. Jak sugeruje nazwa, pozwala on znaleźć informacje dotyczące najpopularniejszych wyszukiwań danego dnia – w zależności od preferencji, możesz wybrać frazy dotyczące konkretnej dziedziny oraz określić, jaki kraj Cię interesuje.
Pomysły na tematy można też znaleźć w Google Trends – Hot Searches. Widoczne tam są najpopularniejsze frazy, jakie są wpisywane do wyszukiwarki Google w chwili kiedy wyświetlasz tę stronę. Wpatrywanie się w nieustannie zmieniające się kwadraty może pomóc w obmyślaniu tematu następnego tekstu, ale uwaga – to wciąga!
Internet oferuje więcej narzędzi, które mogą się przydać w trudnych chwilach. Jednym z nich jest strona www.whattowrite.org, gdzie na podstawie kilku pytań można znaleźć pomysły na tematy. W jaki sposób to działa? Najpierw musisz określić, do jakich osób chcesz trafić ze swoim tekstem, a następnie wpisać, jaką dziedzinę powinien poruszać artykuł, w czym ma pomóc odbiorcom.
Dalsze kroki to uzupełnianie odpowiedzi na pytania:
Przy każdym z zapytań są podane zagadnienia pomocnicze. One same w sobie mogą już Ci pomóc w znalezieniu tematu, ale jeśli podasz swój adres mailowy, otrzymasz listę pomysłów, która powinna Ci wystarczyć na jakiś czas i rozwiązać Twój problem związany z brakiem koncepcji na artykuł.
Możesz ją stworzyć na kilka sposobów. Jednym z nich jest wypisanie na środku kartki dziedziny, która Cię interesuje i dopisywanie wokół niej skojarzeń, powiązanych tematów i innych rzeczy, jakie przyjdą Ci do głowy, a które w jakiś sposób wiążą się z podaną frazą. Ta metoda powinna zaowocować wymyśleniem wielu nowych wątków, które warto rozwinąć w artykule.
Nieco bardziej zmodyfikowana wersja mapy zakłada, że na dole strony należy podać cztery lub pięć skojarzeń związanych z dziedziną, w której się specjalizujesz, a następnie do dwóch haseł wypisanych obok siebie dopisać jedno, które będzie kojarzyło się z obiema propozycjami. W ten sposób powstanie piramida, na której szczycie pojawi się ostateczny pomysł, powiązany z początkowymi skojarzeniami, jednak ujmujący temat pod innym kontem.
Jeśli prowadzisz stronę lub bloga już od jakiegoś czasu, sprawdź, jakie zapytania kierują internauci w wiadomościach mailowych albo pod publikowanymi przez Ciebie postami. Nie masz opcji dodawania komentarzy? Nic nie szkodzi. W Google Analytics możesz sprawdzić, czego najczęściej szukają użytkownicy na Twojej stronie.
Źródłem wartościowych informacji jest także Quora – portal, która umożliwia zadawanie pytań na różne tematy i otrzymywanie odpowiedzi od innych internautów. Podobnie działają różne inne fora internetowe, a także grupy na Facebooku. Sprawdź, jakie zapytania padają na temat dziedziny, w której jesteś ekspertem i na ich podstawie stwórz artykuł.
Jeżeli nadal nie wiesz jaki temat poruszyć, skorzystaj z narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, które na podstawie wybranej frazy podają podobne zapytania. Jednym z nich jest narzędzie dostępne poprzez Google AdWords, czyli Keyword Planner. Możesz też skorzystać Senuto, Semstorm lub KeywordTool.io lub innych.
Ciekawym i często pomocnym rozwiązaniem jest także udostępniony przez Semstorm Generator Tematów.
Pamiętaj, że pomysł na temat możesz czasem znaleźć tam, gdzie zupełnie się go nie spodziewasz, dlatego miej oczy szeroko otwarte i bądź na bieżąco z informacjami z różnych dziedzin. Śledź stale o czym pisze się w mediach, jakie hashtagi są obecnie najpopularniejsze, co jest trendującym tematem w mediach społecznościowych i jakie newsy czy podcasty pojawiły się ostatnio na branżowych blogach. Kto wie, być może coś, co zobaczysz lub przeczytasz sprawi, że znajdziesz wyczekiwaną inspirację?
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211