Spis treści:
We wrześniu znów zatrzęsło wynikami wyszukiwania Google – miała miejsce kolejna aktualizacja algorytmu. Ciekawe zmiany nastąpiły również w Google Ads. W ubiegłym miesiącu gigant z Mountain View obchodził swoje 21 urodziny – z ciekawością patrzymy na kolejne lata funkcjonowania najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie!
Niewątpliwie najgłośniejszą zmianą, z jaką branża SEO miała do czynienia w minionym miesiącu, była aktualizacja głównego algorytmu wyszukiwarki Google, która miała miejsce 24 września (September 2019 Core Update). Już sam fakt, że Google poinformowało użytkowników o zmianie algorytmu źródłowego wyszukiwarki świadczy o jej dużym znaczeniu. Korekty w algorytmie Google wdrażane są praktycznie codziennie, ale tylko w przypadku dużych i znaczących zmian informowani są o tym użytkownicy. Pierwsze zauważalne spadki pozycji dotyczyły stron z niskiej jakości treściami, aczkolwiek jeszcze nie ma pewności czego dokładnie dotyczył wrześniowy update. O tym, czy i jak bardzo aktualizacja algorytmu „namiesza” w pozycjach i wynikach wyszukiwania, dowiemy się zapewne za kilka dni, kiedy proces aktualizacji dobiegnie końca.
Kolejną wiadomością, która spowodowała spore zamieszanie w środowisku SEO, było dodanie przez Google dwóch nowych atrybutów linków. Obok atrybutu rel=”nofollow” Google wprowadziło parametr rel=”sponsored” oraz rel=”ugc”. Do tej pory każdy link, jaki został umieszczony na stronie, i który z różnych względów miał nie być zliczany przez boty Google, powinien być oznaczony atrybutem rel=”nofollow”. Na dobrą sprawę wprowadzenie nowych atrybutów linków ma na celu doprecyzowanie atrybutu rel=”nofollow”.
Pierwszy z nich rel=”sponsored” odpowiada za oznaczenie linków, których pozyskanie było w różnej formie płatne. Przykładem linków oznaczonych tym atrybutem mogą być te pozyskiwane w artykułach sponsorowanych.
Atrybut rel=”ugc” ma być przypisywany wszystkim linkom tworzonym przez użytkowników na forach, blogach i w sekcji komentarzy. Rozwinięcie skrótu ugc oznacza w wolnym tłumaczeniu „treść generowana przez użytkowników” (user generated content).
Atrybutem rel=”nofollow” należy oznaczać wszystkie linki, które nie wpisują się w powyższe kategorie, a jednocześnie w dalszym ciągu chcemy, żeby link był ignorowany przez Googleboty.
Co istotne, Google nie narzuca ustawiania któregoś z powyższych atrybutów dla dotychczas opublikowanych linków, a jedynie do wszystkich nowo publikowanych. Nowe atrybuty powinny być już wdrażane na stronach, aczkolwiek Google zapowiedziało, że dopiero po 1 marca przyszłego roku będą one interpretowane jako sugestia w indeksacji oraz crawlingu. Według zapowiedzi Google, wdrożenie nowych atrybutów nie będzie miało drastycznego wpływu na pozycje w wyszukiwarce, ale o tym czy nowe atrybuty zamieszają w świecie SEO dowiemy się z czasem.
Więcej informacji: https://webmasters.googleblog.com/2019/09/evolving-nofollow-new-ways-to-identify.html
Zmiany w Google dotknęły także kampanii płatnych. Z dniem 30 września 2019 roku z panelu Google Ads zniknie średnia pozycja kampanii. Pozwalała ona na uzyskanie informacji, na którym miejscu względem reklam innych reklamodawców wyświetla się reklama konkretnej firmy.
Warto odpowiednio dostosować kilka elementów kampanii, które ta zmiana dotknie najmocniej. Dobrze zwrócić uwagę na poprawną optymalizację następujących elementów:
Nie ma jednak powodu do niepokoju, bo Google przygotował w zamian inne statystyki, dzięki którym będziemy mogli monitorować skuteczność naszych kampanii. Pierwszym jest procent wyświetleń reklamy u góry strony w sieci wyszukiwania „% udziału w wyśw. (u góry str.)”, a drugim procent wyświetleń na najwyższej pozycji na stronie z sieci wyszukiwania „% wyśw. (na najwyż. poz.)”.
To, czy nowe statystyki w Google Ads wyjdą na korzyść dla reklamodawców, pokaże dopiero czas i praktyka.
We wrześniu zmiany w wynikach wyszukiwania google.com na urządzeniach stacjonarnych widoczne były praktycznie w każdym tygodniu września – różnice wynosiły wówczas średnio 2 pozycje. Najmocniej odczuwalne były w momencie aktualizacji algorytmu (25.09.):
Podobnie sprawy wyglądają w przypadku wyników na urządzeniach mobilnych, gdzie zmiany były równie widoczne, co na urządzeniach stacjonarnych. Średnie odchylenia oscylowały w okolicy 2 pozycji:
Co prawda ten fakt nie wpłynie ani na kampanie Google Ads, ani tym bardziej na pozycje w wynikach wyszukiwania, ale w tym roku – 27 września – gigant z Mountain View obchodził swoje 21 urodziny!
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-125 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211