SEO-aktualności LIPIEC 2019: Maverick Update, zakupy z Google Assistant i inne nowości

Przeczytasz w około: 4 minuty

Spis treści:

W ostatnim czasie Google chętnie wprowadza zmiany do swojego algorytmu – kolejna aktualizacja miała miejsce w lipcu. Co jeszcze zdarzyło się w ostatnim miesiącu, o czym warto wiedzieć, działając w branży SEO? Pierwszy sklep w Polsce zapowiedział, że wkrótce będzie można robić w nim zakupy za pomocą Asystenta Google. Już teraz można za to korzystać z nowego ułatwienia dla analityków.

1. Maverick Update

19 lipca 2019 r. miała miejsce niezapowiedziana aktualizacja algorytmu Google – Maverick Update. Co prawda Google informował, że zacznie wprowadzać duże zmiany w swoim algorytmie, jednak tym razem okres pomiędzy aktualizacjami był stosunkowo krótki.

Skąd taka nazwa – Maverick Update? Otóż wprowadzenie zmian zbiegło się w czasie z premierą trailera Top Gun: Maverick, który ukazał się dzień wcześniej, 18 lipca. Firma Google jeszcze oficjalnie nie potwierdziła tej aktualizacji.

Lipcowe zmiany w rankingu wyników wyszukiwania

Zmiany można było zauważyć w narzędziach SEO, które na aktualizację algorytmu wskazywały już wcześniej. Mniej więcej od 11 do 18 lipca były widoczne większe różnice w pozycjach:

rys. 1. Prognozy MozCast pokazujące burzliwe zmiany w algorytmie Google w lipcu (źródło: https://moz.com/mozcast/)

rys. 2. Zmienność w SERP-ach w lipcu wg SEMrush (źródło: https://www.semrush.com)

2. Pierwszy polski sklep, w którym można robić zakupy za pomocą Asystenta Google

Asystent Google to funkcja wyszukiwania głosowego. By zacząć z niej korzystać, wystarczy powiedzieć: OK Google lub przytrzymać przycisk ekranu głównego. Funkcja ta jest bardziej popularna na zachodzie, jednak Polska nie zostaje w tyle. Sklep Frisko.pl, jako pierwszy w Polsce, od września wprowadzi możliwość robienia zakupów spożywczych przy pomocy Asystenta Google. Kto by się spodziewał, że wyprzedzi w tym spożywczych gigantów?

Jak to działa?

Możliwość zamawiania będzie dostępna dla osób, które korzystają z urządzeń mobilnych poprzez dedykowaną aplikację oraz tych użytkowników desktopów, którzy jednocześnie są klientami sklepu z historią zakupów. Klient ustala termin dostawy i zawartość koszyka, którą asystent odczyta. Umożliwi też dodawanie, usuwanie i zmianę ilości towarów oraz poda informacje o promocjach. Po skompletowaniu koszyka asystent odczyta listę zakupów, a użytkownik dokona akceptacji zamówienia.

rys. 3. Zakupy za pomocą Asystenta Google (źródło: https://express.google.com/about/googleassistant/)

Asystent będzie w stanie odpowiedzieć na 20 najczęściej zadawanych pytań. Jeśli nie będzie znał odpowiedzi, kupujący zostanie przekierowany na odpowiednią stronę w sklepie. Przewiduje się, że ten rok będzie w Polsce sporą rewolucją pod względem voice e-commerce.

Źródło: https://marketingwsieci.pl/pierwszy-polski-sklep-pozwalajacy-na-robienie-zakupow-za-pomoca-asystenta-google/

3. Nowy sposób ujednolicenia pomiarów aplikacji i witryn w Google Analytics

Obecnie wiele firm korzysta z dwóch narzędzi, aby otrzymywać raporty o aktywności użytkowników zarówno w aplikacjach, jak i na stronach internetowych. Zaangażowanie w aplikacjach mobilnych mierzone jest w Google Analytics for Firebase, a na stronach internetowych w Google Analytics.

rys. 4. Wykresy aktywności użytkowników w aplikacji i w witrynie

Firma, która prowadzi sprzedaż poprzez stronę internetową i aplikację, teraz będzie mogła monitorować aktywność swoich użytkowników w jednym miejscu, korzystając z Google Analytics.

rys. 5. Wykresy aktywności użytkowników w aplikacji i na witrynie w Google Analytics

Nowa opcja zdecydowanie ułatwi porównywanie działań użytkowników, którzy klikają, wyświetlają stronę czy otwierają aplikację.

Źródło: https://www.blog.google/products/marketingplatform/analytics/new-way-unify-app-and-website-measurement-google-analytics/

4. FaceApp – dlaczego należy uważać na nowe aplikacje?

W lipcu zdjęcia z aplikacji FaceApp „zalały” media społecznościowe. Aplikacja nie jest najnowsza, bo ma już 2 lata i służy do przerabiania zdjęć – np. postarzania albo odmładzania twarzy.

rys. 6. Aplikacja FaceApp (źródło: https://play.google.com/store/apps)

Konsekwencje korzystania z aplikacji

Zabawa polega na przerobieniu zdjęcia, które udostępnione jest producentowi aplikacji, a ten może nim dowolnie dysponować, co jest zgodne z regulaminem.

Instalując aplikację, jednocześnie dajemy jej dostęp do danych w telefonie. Nie ma więc pewności, że FaceApp nie pobierze więcej zdjęć, niż te, które użyliśmy do przeróbek. Na ten moment nie ma powodów do obaw. Jednak należy pamiętać, aby zawsze dokładnie zapoznawać się z akceptowanym regulaminem aplikacji. Nigdy nie możemy być pewni, czy do sieci nie wyciekną nasze zdjęcia i dane, których nie chcemy upubliczniać.

5. Zmiany w wynikach organicznych

Jak pisaliśmy wcześniej, w lipcu miała miejsce kolejna aktualizacja algorytmu Google, która była niespodziewana i nie jest jeszcze oficjalnie potwierdzona. Większe zmiany w wynikach wyszukiwania Google na urządzeniach stacjonarnych zaczęły być widoczne od 12 lipca, a najbardziej odczuwalne były po Maverick Update, czyli od 18 lipca 2019 roku:

rys. 7. Zmiany w SERP – google.com / desktop – Lipiec 2019 (źródło: https://algoroo.com/)

Dla urządzeń mobilnych zmiany w algorytmie były odczuwalne podobnie jak na urządzeniach stacjonarnych:

rys. 8. Zmiany w SERP – google.com / desktop – Lipiec 2019 (źródło: https://algoroo.com/)

ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211