Spis treści:
Początek lata upłynął pod znakiem zmian w algorytmach Google. Jedna z nich dotyczyła głównego algorytmu i wprowadziła dużo zamieszania w SERP. W związku z nią, wiele stron należących do firm z branży finansowej i zdrowotnej odnotowało spadki pozycji. Google wprowadził też inny update swojego algorytmu. Dzięki niemu jeden portal nie będzie już wyświetlał się wielokrotnie przy tym samym zapytaniu.
Czasy dominacji jednej witryny w wynikach wyszukiwarki Google dobiegają końca. W czerwcu (6.06.2019) wprowadzona została zmiana – Diversity update, która ogranicza wyświetlanie się jednej domeny częściej niż dwukrotnie dla jednego zapytania. To rozwiązanie z pewnością urozmaici wyniki wyszukiwania, ale też zmniejszy liczbę odsłon w dużych portalach, które do tej pory inkasowały ich więcej za sprawą kilkukrotnego pojawiania się w SERP. Google jednak zastrzega, że mogą pojawić się odstępstwa od tej reguły. Dotychczasowy algorytm będzie funkcjonował na starych zasadach, w przypadku gdy odbiorca oczekuje wielu wyników z jednego źródła – może tak być np. gdy użytkownik szuka informacji na temat danej marki.
Zgodnie z zapowiedziami, 3 czerwca 2019 roku Google rozpoczął prace nad wdrażaniem update’u swojego głównego algorytmu. Warto zaznaczyć, że zmiany w głównym algorytmie dokonywane są maksymalnie kilka razy w ciągu roku i nie są wliczane do małych pobocznych zmian, które są wprowadzane nawet kilkakrotnie w ciągu doby. Ostatnia aktualizacja głównego algorytmu miała miejsce w marcu bieżącego roku.
W odróżnieniu od większości zmian w algorytmach, tym razem Google postanowił poinformować użytkowników o terminie wprowadzenia korekty.
Natomiast 3.06. w godzinach wieczornych potwierdzono rozpoczęcie wdrażania zmian w głównym algorytmie. W swoim obwieszczeniu Google podkreślił, że proces ten może potrwać nawet kilka dni.
Czego dotyczyły zmiany?
Jak się okazało, zmiany wprowadzone do algorytmu głównego Google w dniu 3.06.2019 roku ponownie dotyczyły stron z branży YMYL (ang. Your Money, Your Life) – zdrowotnej i finansowej. Była to swego rodzaju korekta marcowej aktualizacji Medical Update, poniekąd powiązana z późniejszą aktualizacją Diversity update z 6.06.2019.
Analizy wskazują na to, że najbardziej poszkodowane zostały serwisy, które nie były wyposażone w dobrej jakości content. Nie mamy tutaj na myśli jedynie zakładki blogowej, ale wszystkie podstrony serwisów zwierające treść – w tym podstrony kategorii, podkategorii czy usług.
Najpewniej Google brał pod uwagę czynniki, takie jak śródtytuły czy linkowanie wewnętrzne, ale też rzetelny keyword research, a co za tym idzie konkretne i spójne tematycznie wpisy, nierozwodzące się na wiele tematów jednocześnie.
Inne parametry, które mogły być brane pod uwagę to Page Speed, głównie dla wyników mobilnych.
Przykłady zmian
Jak widać na przykładzie serwisu z branży YMYL: zdrowie.radiozet.pl, po marcowym Medical Update odnotowano znaczny wzrost widoczności, a po June 2019 Core Update zaobserwowano znaczne spadki. Serwis ma też bardzo niską ocenę szybkości według narzędzia Google Page Speed Insight.
W przypadku innych serwisów, takich jak infozdrowie24.pl czy zdrowie.gazeta.pl, zaobserwować możemy jedynie spadki – zarówno po Medical Update jak i June 2019 Core Update. Oba serwisy mają bardzo niską ocenę szybkości według narzędzia Google Page Speed Insight.
Co zrobić by naprawić zmiany?
Z całą pewnością nie należy postępować pochopnie. Punktem wyjściowym powinna być analiza, która jest w stanie dostarczyć nam niezbędnych informacji na temat serwisu. Mówimy tutaj zarówno o analizie serwisu naszego, jak i konkurencji. Konieczne będzie także porównanie różnic pomiędzy tymi serwisami.
Wśród elementów, nad którymi z całą pewnością warto popracować, możemy wyróżnić:
Ponadto powinniśmy zachować spokój, dalej rozwijać stronę według wytycznych Google i czekać na kolejny update głównego algorytmu, którego możemy spodziewać się mniej więcej we wrześniu bieżącego roku. Próba stosowania technik z zakresu szarej lub czarnej strefy może poskutkować dalszym pogorszeniem widoczności przy kolejnej aktualizacji algorytmu, a nawet karą ze strony Google.
W czerwcu zmiany w wynikach wyszukiwania google.com na urządzeniach stacjonarnych były odczuwalne przez cały miesiąc, a najbardziej w okresie 3.06 – 06.06 oraz 27.06. Ich skutki możemy jednak odczuwać przez kolejne tygodnie lub miesiące:
W przypadku wyników dla urządzeń mobilnych zmiany również były odczuwalne przez cały miesiąc, a większe zmiany zauważyliśmy jedynie między 03.06., a 06.06.:
Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Januszowicka 5
53-135 Wrocław
KRS: 0000490521
NIP: 8943050211