Na wyniki wyszukiwania wpływa coraz więcej czynników, dlatego wyznaczniki, takie jak Domain Authority czy PageRang mogą być pewnymi wskazówkami na ten temat. Warto powiedzieć kilka słów o nich oraz o tym, jak można je wykorzystać.

Przegląd najważniejszych wskaźników

  • PageRank– jest to ocena strony w skali od 0 do 10. Wpływają na nią przede wszystkim linki, czyli liczba stron powołujących się na naszą domenę. Jednak link linkowi nie równy, tak więc na wartość PR będzie miała wpływ także ich jakość. Ponadto na ten algorytm składają się również inne czynniki, jednak są one trzymane w tajemnicy przez Google. Page Rank jeszcze kilka lat temu był cechą witryny, o którą każdy webmaster i pozycjoner walczył. Dziś jednak wskaźnik ten pełni jedynie rolę informacyjną dla pozycjonerów i prawdopodobnie nie przekłada się na pozycję w SERPach.¹

  • TrustRank- na algorytm ten składa się kilka czynników, które świadczą o wartości witryny. W tym wskaźniku główną rolę odgrywają linki przychodzące, jednak tu nie ilość a jakość ma większe znaczenie. Im więcej linków z wartościowych, starszych witryn, tym TrustRank domeny będzie wyższy. Również linki zamieszczane na twojej stronie są czynnikami wpływającymi na wartość TR. Jeśli przenoszą one użytkownika do mało wartościowych witryn, to może to zaszkodzić twojej stronie. Trust Rank z pewnością przeciwdziała wszelkim działaniom spamerskim, SWL-kom oraz stronom zapleczowym. Ustalenie wartości TR dla domeny odbywa się poprzez:

wybranie  “około 200 stron (tzw : “seed pages”), których status musi zostać potwierdzony przez operatora za pomocą tzw. „Quality Review”, a następnie, po wybraniu tzw. „dobrych” stron, TrustRank porównuje kolejne strony do tych już wcześniej wybranych i zatwierdzonych jako dobre i nadaje im odpowiednią punktację TR.²

Domeny, które chcą otrzymać wysoką ocenę w tym algorytmie, muszą mieć unikalną i merytoryczną treść, sporą liczbę zaindeksowanych stron, istnieć kilka lat oraz być wartościowymi dla użytkownika. Strony z wysokim TrustRankiem są nie tylko pożądane przez właścicieli stron, dla pozycjonerów taka domena jest idealnym miejscem na umieszczenie swojego linka. Najwyższymi ocenami TrustRank cieszą się witryny rządowe, oficjalne strony dużych firm oraz takie, które przyciągają miliony użytkowników. Wszystkie te wymogi sprawiają, że mało domen może poszczycić się wysoką oceną TrustRank. 

  • Domain Authority jest wskaźnikiem obliczanym dla całej domeny, natomiast Page Authority przedstawia ocenę konkretnej strony serwisu. Domain Authority zostało stworzone przez SeoMoz jako 100-stopniowa skala oceny witryn. Na ten wskaźnik ma wpływ liczba linków, ich jakość oraz w jakim miejscu będą one umieszczone (najmniej wartościowymi jest stopka czy sidebar a najlepszym miejscem jest treść na stronie). Obecnie Domain Authority jest również przydatnym wskaźnikiem o wartości strony, świadczy on o odpowiednim linkowaniu i “powiązaniu” strony z innymi, wartościowymi domenami.

Jak wykorzystać wiedzę o TrustRank domeny?

Warto zauważyć, że wszystkie te współczynniki dotyczą w mniejszym lub większym stopniu backlinków domeny. Tym samym odzwierciedlają one aktualne zalecenia na temat podnoszenia jakości i różnorodności linków, o czym pisaliśmy na naszym seoblogu wcześniej. W algorytmie PageRank jakość linków jest niedoceniana, dlatego współczynnik ten coraz mniej interesuje pozycjonerów. Z kolei domena z wysokim Domain Authority czy Trust Rank będzie miała spore szanse na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

W pozycjonowaniu efekt synergii jest najważniejszy, a więc odpowiednia optymalizacja strony i wszelkie linki przychodzące i wychodzące z domeny będą składać się na pożądany efekt. Jak można się domyśleć, dokładny wpływ tych czynników na pozycję w SERP-ach Google trzyma w tajemnicy, dlatego wysoka wartość TrustRank, PageRank czy Domain Authority może nie przesądzić o dostaniu się do Top 10. Pozostaje więc uzbrojenie się w cierpliwość, stosowanie się do wskazówek dla webmasterów, a wtedy nasza domena ma szanse  zebrać wysokie noty i otrzymać stosowną nagrodę.

Kinga Wójcikowska, Rocket Media

Źródła:

1. Page Rank co to jest, Page Rank, 24 września 2012

2.Narzędzia do mierzenia TrustRank, Pierwsza Pozycja, 24 września 2012

3. PageRank co to jest, Linkbazar, 24 września 2012

Oceń ten artykuł

Skontaktuj się z nami

 +48 71 757 50 56
 biuro@rocketmedia.pl





Please leave this field empty.