Zastanawiasz się, czy bardziej opłacalna będzie reklama na Facebooku czy prowadzenie kampanii AdWords? Prezentujemy 6 podstawowych różnic między tymi platformami. Ta wiedza pozwoli Ci wybrać odpowiednie medium, które będzie mogło przynieść Ci najwięcej korzyści.

1.      Zasięg

 

zasięg reklama na facebooku

 

Według danych przedstawionych przez Doloitte[1]  25,71 mln Polaków korzysta z internetu. Aż 96% z nich preferuje wyszukiwarkę Google. Natomiast 17 mln naszych rodaków korzysta z Facebooka. Jednak to właśnie na tej ostatniej platformie spędzają oni minimum godzinę dziennie. Należy jednocześnie mieć na uwadze, że użytkownicy wspomnianego medium społecznościowego nie reprezentują wszystkich grup społecznych. Kampania np. do osób starszych może nie znaleźć tam zbyt dużego grona odbiorców.

Oceniając zasięgi obu tych platform warto pamiętać i o tym, że reklamy nie trafią do osób, które korzystają z wtyczek blokujących takie treści. A takich internatów jest w Polsce coraz więcej, a ich odsetek obecnie wynosi ponad 42%[2]. Obie platformy starają się walczyć z tym zjawiskiem.

2.      Targetowanie

 

segmentowanie

 

Facebook daje nam większe możliwości targetowanie naszych kreacji reklamowych. W obu platformach możemy wybrać obszar, którego mieszkańcom będą wyświetlane nasze reklamy. Może to być państwo, województwo/region, miasto lub jego okolice.

Różnice możemy zauważyć już przy określaniu wieku odbiorcy naszych reklam. Google pozwala na wybór spośród sztywno określonych grup.

 

demografia google AdWords

Zrzut ekranu: panel Google AdWords

 

W przypadku Facebooka mamy możliwość samodzielnego ustalenia grupy odbiorów. Najmłodsi mogą mieć 13 lat, natomiast grupę najstarszą określa się +65. Nie ma tu kategorii wiekowych. Reklama na Facebooku może być kierowana do bardzo precyzyjnej grupy, np. tegorocznych 18latków.

 

demografia facebook

Zrzut ekranu: panel Facebook Ads

 

Jak widzieliśmy na poprzedniej grafice – Google daje możliwość targetowania reklam ze względu na stan rodzinny (nie/ma dzieci). W przypadku Facebooka możliwości jest o wiele więcej. Reklamodawca może dotrzeć do świeżo upieczonych matek lub takich, które mają potomstwo w określonym wieku.

 

rodzice facebook

Zrzut ekranu: panel Facebook Ads

 

Danych demograficznych, po których można targetować reklamy na Facebooku jest o wiele więcej. Możemy wybrać szczegółowe zainteresowania naszych odbiorców, ich stanowiska zawodowe, pracodawców, wykształcenie, wydarzenia z życia i wiele innych.

 

lista demografia facebook

Zrzut ekranu: panel Facebook Ads

 

Wystarczy pomyśleć, ile informacji na swój temat podają użytkownicy Facebooka. Niemal każda z nich może zostać wykorzystana do tego, aby dopasować do nich odpowiednie reklamy. W grę wchodzić będą również wcześniej udostępniane, wyszukiwane i lubiane serwisy oraz konkretne posty. Jak już wspomniałam – nie bez znaczenia są zainteresowania użytkowników oraz ich praca. Wszystko to daje reklamodawcy ogromne możliwości, by dotarł on ze swoim przekazem dokładnie do tych osób, na których mu zależy. Może nawet wyszukiwać osoby podobne do tych, które już polubiły jego fanpage. Jednak aby faktycznie dobrze te możliwości wykorzystać – przed uruchomieniem kampanii reklamowej, należy dokładnie określić grupę jej odbiorców. Jeśli zatem dokładnie wiesz, do kogo adresujesz swój produkt lub usługę – reklama na Facebooku pomoże Ci dotrzeć dokładnie do tych osób.

I choć Google nie oferuje tak szczegółowego wyboru grupy docelowej, to również dysponuje potężną wiedzą na temat internatów. Dużą rolę odrywają tutaj pliki cookies. Reklamy mogą zatem być kierowane do osób, które już wcześniej odwiedzały Twoją stronę lub inną podobną do niej witrynę. Dzięki AdWords możesz dotrzeć do osób zainteresowanych danym tematem, które wpisują wyszukiwarkę frazy związane z Twoim biznesem, przeglądają podobne pod względem tematu strony lub czytają na ten temat artykuły. Reklamy można zamieścić również na stronach powiązanych tematycznie. Jeśli przypomnimy sobie, jak wielu Polaków korzysta z Google – potencjał jest naprawdę spory. Do tego dochodzi ogromna liczba stron należących do sieci reklamowej Google. Twoje reklamy mogą zatem znaleźć się w większości tych miejsc, które odwiedzają Twoi potencjalni klienci.

3.      Do kogo dotrze reklama na Facebooku a do kogo z AdWords?

 

koszykowka

 

Z poprzedniego punktu możesz zatem się domyślić, że wybór między Google AdWords a Facebookiem w dużej mierze jest uzależniony od tego, do kogo chcesz kierować swoje reklamy. Jeśli zależy Ci na ścisłym targetowaniu – wybierz Facebook. Natomiast AdWords będzie świetnym wyborem, gdy nie masz konkretnie określonych parametrów grupy docelowej, ale np. znasz ich potrzeby lub zainteresowania.

Ponadto Google daje szybką odpowiedź tym, którzy właśnie szukają konkretnego produktu lub usługi. Dotyczy to m.in. taksówek, ślusarzy i innych ofert, których potrzebujemy “na już”. Warto wtedy być na pierwszym miejscu wyszukiwania. Reklama na Facebooku nie trafia do odbiorcy dokładnie wtedy, gdy on poszukuje rozwiązań podobnych do tych, które oferujesz. Jednak jest nieocenione przy promocji nowych produktów i usług, które jeszcze nie są znane, a więc – nikt nie wpisuje ich w Google. Równie dobre wyniki na Facebooku osiągają odzieżowe ecommerce oraz portale lifestylowe.

Pamiętaj przy tym, że użytkownicy Facebooka przeglądają korzystając przeważnie z urządzeń przenośnych. Nierzadko są oni wtedy w drodze. Zastanów się, czy Twoja reklama i landing page są dostosowane do obsługi tego formatu. Warto również odbiorcy ułatwić powrót do Twojej oferty, gdy będzie korzystał z urządzenia stacjonarnego.

4.      Koszty poszczególnych kampanii

 

budżet reklama na facebooku

 

Uznaje się, że stawki AdWords są wyższe niż koszty, jakie generuje reklama na Facebooku. Dodatkowo w przypadku platformy Google – Twoja reklama musi „walczyć” o najwyższe miejsca z innymi. Oznacza to, że jeśli ustawisz zbyt niską stawkę – reklama nie będzie wyświetlana na górze wyników wyszukiwania, a np. na dole. Może to znacznie osłabić przekaz.

Z drugiej strony to właśnie reklamy AdWords przynoszą większą liczbę konwersji niż Facebook Ads. Wynika to m.in. z powodów, które opisałam we wcześniejszym punkcie. Warto zwracać uwagę nie tylko na sam koszt reklamy, lecz na przychody (a jeszcze lepiej zyski), które dzięki niej osiąga firma. Na szczęście obie platformy mają całkiem dobre narzędzia ułatwiające zbieranie i analizowanie statystyk.

5.      Sposób wykorzystywania

 

rola social media

 

Reklamodawcy nierzadko decydują się na wykorzystanie obu platform reklamowych. Nadają im jednak różne cele lub traktują jako wsparcie poszczególnych elementów promocji. O korzyściach z działań wielokanałowych możesz przeczytać w naszym case study Wzrost przychodu o 70% z SEO i 92% z AdWords.

Facebook dobrze sprawdza się w kampaniach wizerunkowych. Jest dobrym narzędziem również wtedy, kiedy chcesz pokazać więcej zdjęć swoich produktów. Trzeba jednak mieć świadomość, że portal społecznościowy internauci przeglądają przede wszystkim dla rozrywki. Mogą zatem nie być zainteresowani trudniejszymi tematami lub podjęciem decyzji zakupowych odnośnie droższych produktów. Przy tego typu kampaniach lepiej jest pokazywać swoją firmę osobom, które aktualnie czytają o oferowanym przez nas produkcie lub go wyszukują.

Jednak połączenie tych dwóch kanałów może dać o wiele lepsze wyniki niż skupienie się tylko i wyłącznie na jednej platformie. Warto przy tym dostosować odpowiednio przekaż do miejsca i osób, którym będzie on prezentowany. Oczywiście jednocześnie należy pamiętać o utrzymaniu spójności przy wykorzystaniu wielu kreacji. Dzięki temu nasze reklamy będą lepiej rozpoznawane i będą mocniej oddziaływały na odbiorcę.

Przeglądając w Google Analytics zakładkę „konwersje wspomagane” możesz się przekonać, jak ważna jest obecność marki w wielu miejscach. Choć wydawałoby się, że najlepiej sprzedaje jeden, konkretny kanał – nierzadko do transakcji nie doszłoby gdyby nie wsparcie innego, mniej docenianego medium. Takim niedocenianym narzędziem często właśnie jest reklama na Facebooku.

6.      Zarządzanie kampanią i jej rozliczanie

 

zarządzanie kampanią na facebooku

 

Nie bez znaczenia jest sposób rozliczania kampanii oraz to, jak się nią zarządza. Choć sam Facebook jest dość intuicyjny, trudno powiedzieć to o jego panelu reklamowym. Jeśli chcemy korzystać z innych opcji niż „Promuj post” dostępne w panelu administracyjnym – konieczne będzie ciągłe przystosowywanie się do często zmieniającego się panelu. Pod tym względem AdWords bije rywala na głowę. Jest bardziej przyjazny, a samo Google dba o odpowiednie wsparcie reklamodawców.

Zmiany zauważyć można również w sposobie zliczania konwersji. Facebook nie liczy tylko zakupów bezpośrednich, jak robi to AdWords. Natomiast zalicza dla siebie konwersje, jeśli użytkownik widział (kliknął) reklamę i np. w tym samym dniu dokonał konwersji. Warto o tym pamiętać porównując te dwie platformy.

Jak wybrać platformę reklamową?

 

trafny wybór

 

  1. Ustal grupę osób, do których chcesz trafić. Czy mają to być bardzo precyzyjnie określeni odbiorcy, czy jednak bardziej zależy Ci na internautach, którzy w tej chwili wyszukują informacji na temat oferowanych przez Ciebie usług lub produktów?
  2.  

  3. Gdzie są Twoi potencjalni klienci? Czy korzystają oni z mediów społecznościowych? Jeśli tak – w jakim zakresie? A może często czytają określone strony lub przed zakupem zbierają opinie na różnego rodzaju forach? Postaraj się być ze swoją reklamą właśnie tam, gdzie Twoi klienci.
  4.  

  5. W jaki sposób trafiają do Ciebie nowi klienci? Jak szukają tego typu usług lub produktów? Czy zakup może być pod wpływem impulsu, czy jednak dokonują go po odpowiednim zbadaniu tematu? A może trafiają do Ciebie osoby, które pilnie potrzebują skorzystać z Twoich usług (np. z bolącym zębem)?
  6.  

  7. Co sprzedajesz? Czy reklama ma wzbudzić nową potrzebę w odbiorcy, czy odpowiedzieć na już istniejącą? A może chcesz podsycić w odbiorcy pragnienie dokonania zakupu? W tym ostatnim przypadku pamiętaj o uruchomieniu kampanii remarketingowej!
  8.  

  9. Jaki jest cel kampanii? Reklama na Facebooku najlepiej sprawdza się jako medium wizerunkowe oraz wspierające inne kampanie. Jednak i również przez ten portal można sprzedawać, o czym wspomnieliśmy powyżej.

 

Autor: Marlena Kuzdra (Marketing Analyst)

 

[1] http://businessinsider.com.pl/media/internet/ilu-polakow-korzysta-z-internetu-raport-deloitte/f0wn6q4

[2] http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jaka-przyczyna-blokowania-reklam-w-internecie-co-to-jest-adblock

Reklama na Facebooku czy AdWords? Poznaj 6 różnic
5 (100%) 3 głos/y

Skontaktuj się z nami

 +48 71 757 50 56
 biuro@rocketmedia.pl