Główną zaletą marketingu internetowego jest pełna mierzalność jego skuteczności. Właśnie ta cecha sprawia, że coraz więcej firm zwiększa wydatki na te formy promocji, inwestując w takie działania jak pozycjonowanie w wyszukiwarkach, mailing, kampanie PPC czy własnych analityków internetowych.

Google, spośród szeregu swoich produktów, udostępnia dwa szczególnie ważne jeśli chodzi o reklamy płatne oraz mierzenie skuteczności strategii marketingowych. Pierwszym jest oczywiście AdWords, służący do tworzenia i emisji kampanii reklam tekstowych, graficznych i wideo (w obrębie serwisu Youtube). Drugi z produktów – Analytics – to kombajn zbierający wszelkie możliwe dane dotyczące odwiedzin naszej witryny i zachowań internautów. To właśnie tutaj, w jednym miejscu, możemy porównać skuteczność wielu kanałów e-marketingu, m.in. pozycjonowania i kampanii linków sponsorowanych.

Korzystając z danych pochodzących z AdWords i z Analyticsa często spotykamy się z ich niezgodnością. Rozbieżności te wynikają z kilku istotnych różnic w sposobie gromadzenia i zapisywania informacji.

Kliknięcia i Odwiedziny

  • Podstawową różnicą z jakiej należy zdawać sobie sprawę jest to, że system AdWords zlicza kliknięcia w reklamę, natomiast Analytics odwiedziny w obrębie 30 minut. W związku z tym, jeśli internauta kliknie reklamę kilkukrotnie w ciągu 30 minut, co jest dość powszechnym zjawiskiem podczas porównywania cen przez użytkowników, system AdWords zliczy każde z tych kilknięć oddzielnie. Analytics zaś, kliknięcia te potraktuje jako jedne odwiedziny.
  • Dodatkowo, AdWords odlicza wszystkie nieprawidłowe kliknięcia (mające znamiona automatycznych, np. dwa szybkie kliknięcia), podczas gdy Analytics pokaże w danych wszystkie wizyty, także te, które odliczył AdWords.
  • Innym przypadkiem jest sytuacja, w której internauta kliknął w reklamę i powracał do niej podczas następnych sesji, np. przechodząc z zakładki. Dla AdWords będzie to jedno kliknięcie, a dla Analyticsa kilka odwiedzin.

Ciasteczka

  • Google AdWords korzysta z 3rd part cookies, które mogą być blokowane przez użytkowników za sprawą różnego rodzaju programów ograniczających reklamy. Natomiast Analytics wykorzystuje 1st part cookies, które obecnie akceptowane są przez znaczną większość internautów.
  • Ciasteczka AdWords mają 30-sto dniowy okres ważności, Analyticsa – pół roku. Ma to duże znaczenie podczas mierzenia konwersji. Jeżeli ta nastąpi po 30 dniach od przejścia internauty z reklamy do strony docelowej, wówczas nie zostanie zliczona przez AdWords.

Obsługa JavaScript

Innym elementem wpływającym na różnicę w danych ilościowych pomiędzy AdWords a Analyticsem jest kwestia obsługi JavaScript. Użytkownik, który ją wyłączył w przeglądarce nie zostanie zliczony przez Analyticsa, podczas gdy AdWords nie wymaga jej włączenia.

Rozbieżności w danych AdWords i Analytics mogą również wynikać z kilku innych powodów:

  • dane AdWords aktualizowane są mniej więcej co godzinę, w związku z tym, importowane w momencie wyświetlania raportu dane do Analyticsa są aktualne do ostatniej godziny;
  • strona docelowa reklam nie jest śledzona przez Analyticsa;
  • automatyczne tagowanie adresów url w systemie AdWords zostało wyłączone – w takim przypadku wizyta w Analyticsie nie zostanie oznaczona jako google/cpc, natomiast może zostać zaliczona jako ruch pochodzący z wyników organicznych wyszukiwania.

Podsumowanie

Mierzenie skuteczności kampanii reklamowych to w dzisiejszych czasach obowiązek. Bez tego nie jesteśmy w stanie jednoznacznie określić, czy kampania się opłaciła i jaki ROI osiągnęliśmy. Analizując dane ilościowe pochodzące z AdWords i Analyticsa napotykamy niekiedy na rozbieżności. Dlatego, zanim wyciągniemy wnioski, dobrze wziąć pod uwagę wszelkie możliwe przyczyny różnic analizowanych danych i zdawać sobie sprawę z czego one wynikają.

Skontaktuj się z nami

 +48 71 757 50 56
 biuro@rocketmedia.pl
A webform by Podio