Wielkimi krokami zbliża się koniec roku 2012, taka data jest wspaniałą okazją do podsumowania tego, co zdarzyło się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. W branży SEO zanotowano wiele zmian, w dodatku większość z nich wywoływała spore emocje. Możemy więc przypomnieć najważniejsze wydarzenia oraz opowiedzieć o bohaterze roku, czyli wyszukiwarce  Google i jej nowych algorytmach.

Rok 2012 pod znakiem zmian w Google

Najbardziej spektakularną rzeczą, jaką wydarzyła się na rynku pozycjonowania, to oczywiście szereg algorytmów czyli Panda, Pingwin i nie do końca potwierdzony Pony. Algorytmy te spowodowały spore przetasowanie w SERP-ach a zmiany były na tyle wielkie, że nawet osoby nie związane z branżą SEO dowiedziały się o nich. Nic dziwnego, skoro największe serwisy dostały po łapkach, a powodem było używanie Systemów Wymiany Linków jako sposobu zdobywania linków. W pierwszej połowie roku porównywarki cenowe dostały z tego powodu filtr i wyleciały z wyników wyszukiwania. W maju nastąpiła kolejna aktualizacja algorytmów i wiele domen, które chwytały się podobnych sposobów pozycjonowania, musiały pożegnać się z wysokimi pozycjami w SERP-ach.

Oprócz tego Google wziął pod lupę jakość contentu. Zespół Google Search Quality potwierdza, że duplikowanie treści oraz jej niska jakość będzie karana. Tym samym teksty, które lubią użytkownicy, polubi również wyszukiwarka. W dodatku zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych, niedopasowanie meta tagów do tematyki strony oraz posiadanie małej ilości zdjęć może skutkować spadkiem pozycji. Algorytmy dotyczyły również zmian pod kątem wyszukiwania, wprowadzone zostało promowanie lokalnych wyników wyszukiwania, pokazywanie danych np. repertuaru kin oraz wyników polubionych przez znajomych w Google+. Dzięki temu wyniki wyszukiwań cechują się większą trafnością.

Zmiany objęły również same narzędzia Google, które powiększyły się o dodatkowe funkcje. Najwięcej rozgłosu było przy pojawieniu się Narzędzia usuwania linków (ang. disavow links), dzięki którym można pozbyć się linków, które według nas są niskiej jakości i mogą szkodzić naszej domenie. Również mapy Google zmieniły się na korzyść użytkownika. Obecnie wszystkie pinezki mają ten sam kolor a nie tak jak wcześniej promowane wyniki były w innym kolorze. Dzięki temu mapy są bardziej przejrzyste. Oprócz tego w wizytówkach firmy można poznać najważniejsze dane o firmie oraz komentarze o danym miejscu. Również osoby korzystające z panelu Adwords zyskały udogodnienia w postaci obsługi list remarketingowych. Poprawiło się również dopasowanie reklam do danego użytkownika, dzięki czemu można mówić o zwiększeniu efektywności działań SEM¹.

Zmiany w branży SEO i SEM

Polski rynek marketingu internetowy nadgonił światowe trendy i obecnie można zauważyć takie same zależności w Polsce oraz poza jej granicami. Wydatki na SEM znacząco się podniosły, dzięki czemu dogoniły dotychczasowego lidera, reklamę displayową². Reklamodawcy doceniają tą formę kampanii dzięki jej efektywności, a to powoduje znaczący wzrost tego rynku. Obecnie pozycjonowanie staje się coraz bardziej czasochłonne, a tym samym pochłania coraz większe koszty. Dzięki wzmocnieniu pozycjonowania dodatkowymi kanałami, czyli reklamą w sieciach partnerskich lub Adwords, można spodziewać się dobrych wyników.

Co nas czeka w 2013 roku?

Wszystko wskazuje na to, że 2013 rok może przynieść dalszy wzrost na rynku SEM. Marketing internetowy jest doceniany przez coraz więcej firm. A co z branżą SEO? Czy wprowadzane algorytmy mogą zdławić branżę SEO? Chyba jest to niemożliwe, jednak z pewnością zmieni się oblicze pozycjonowania i jeszcze mocniej uściśli współpracę między branżą pozycjonowanią, social media i działaniami Public Relations. Jednego można być pewnym, że walka Google ze spamerami się nie skończyła i  rok 2013 może być równie “ciekawy” dla pozycjonerów.

Kinga Wójcikowska, Rocket Media

Źródła:

1. Wojciech Rynkiewicz,  Interfejs Google po zmianach: kosmetyka czy nowy rozdział  w SEM?, Źródło: Raport Marketing w wyszukiwarkach, wydawca Interaktywnie.com,  s.22

2. Bartłomiej Dwornik, Raport: Marketing w Wyszukiwarkach, Źródło: Interaktywnie.com, 18 grudnia 2012

3. Wojciech Władziński, Za co nakładane są kary przez algorytm Panda, Źródło: Virtal.pl, 18 grudnia 2012

Skontaktuj się z nami

 +48 71 757 50 56
 biuro@rocketmedia.pl
A webform by Podio