Optymalizacja na YouTube – przewodnik początkującego

Przeczytasz w około: 6 minut

Spis treści:

Planujesz rozpocząć działania promocyjne na YouTube? Świetnie! Korzystanie z tego narzędzia pozwoli Ci dotrzeć do nowej grupy odbiorców i pokazać Twój produkt od zupełnie innej strony. Zanim jednak zaczniesz podbijać serwis swoimi produkcjami, zadbaj o kilka kwestii związanych z pozycjonowaniem. Jakich? O tym poniżej.

Zanim cokolwiek zrobisz – przeanalizuj statystyki

Punktem wyjścia do podjęcia jakichkolwiek działań powinien być dokładny audyt Twojego kanału YouTube. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z serwisem video, możesz pominąć ten krok. Jeśli jednak już wcześniej zamieszczałeś filmy na swoim kanale, teraz przyszedł czas na sprawdzenie ich statystyk. Zwróć uwagę przede wszystkim na:

  • łączny czas oglądania,
  • średni czas oglądania,
  • ilość wyświetleń,
  • ilość pozytywnych ocen,
  • ilość negatywnych ocen,
  • ilość udostępnień,
  • ilość subskrypcji.

Dokładna analiza tych danych pomoże Ci ocenić, które treści zamieszczane na Twoim kanale cieszą się największą popularnością. Stanie się to inspiracją do tworzenia contentu na podobne tematy. Choć ilość informacji pozostawionych przez widzów może być szczątkowa, warto już na tym etapie spróbować wyciągnąć z niej wnioski na przyszłość.

Twój kanał – Twoja wizytówka

Strona Twojego kanału na YouTube powinna wyglądać profesjonalnie i wzbudzać zaufanie użytkowników. Plan minimum powinien zakładać wykonanie tych czynności:

  • dodaj zdjęcie w tle o właściwych wymiarach

Optymalna rozdzielczość tak zwanego covert artu w przypadku YouTube’a wynosi 2048×1152 px.  Jego wielkość nie może zaś przekraczać 2 MB. Zdjęcie powinno być nie tylko atrakcyjne dla oka, ale również korespondować z profilem działalności Twojej firmy. Świetnie, jeśli przy okazji jego kolorystyka nawiązuje do Twojej identyfikacji wizualnej – barw użytych w logo, kroju pisma etc.

Wskazówka: Świetnym narzędziem, dzięki któremu bez problemu zmienisz wymiary swojego zdjęcia i dostosujesz je do wymogów serwisu, jest Social Image Resizer Tool. Z kolei w tworzeniu grafiki od zera pomoże Canva.

  • wybierz ikonę kanału

W jej roli najlepiej sprawdzi się po prostu logo Twojej firmy. Zadbaj jednak o to, aby grafika była dobrej jakości i dopełniała się z Twoim cover artem.

  • stwórz ciekawy (i zoptymalizowany) opis kanału

Kolejny etap właściwej optymalizacji kanału to stworzenie odpowiedniego opisu. Co warto w nim zawrzeć? W kilku zdaniach zaprezentuj obszary działalności swojej firmy, oferowane przez nią produkty i usługi. Jego treść warto wzbogacić o starannie dobrane słowa kluczowe, po których użytkownicy będą mogli trafić na Twój kanał. Lanie wody nie wchodzi jednak w grę – masz do dyspozycji zaledwie 1000 znaków, więc warto postawić na konkrety. Nie zapomnij również o wypełnieniu rubryki z danymi kontaktowymi do zapytań biznesowych i dodaniu linków do Twojej strony głównej, profilu na Facebooku, Twitterze, G+ czy w innych mediach społecznościowych.

Wskazówka: Świetnymi narzędziami do wyboru właściwych fraz kluczowych będą niezastąpiony Google Keyword Planner oraz Keyword Tool.

  • wybierz słowa kluczowe (tagi) dla Twojego kanału

Słowa kluczowe to tak naprawdę tagi, które pozwolą zaklasyfikować Twój kanał do określonej kategorii. Wybierając je, miej na uwadze nie tylko podpowiedzi planera słów kluczowych Google, ale również swoją intuicję. Zastanów się, jakie słowa będą najlepiej opisywać Twój kanał i po których użytkownicy mogą rzeczywiście do Ciebie trafić.

  • podepnij kanał pod inne social media

Aby w pełni wykorzystać siłę naturalnego pozycjonowania, podłącz swój kanał YouTube pod inne media społecznościowe. Dzięki połączeniu kont, treści video znacznie łatwiej będzie udostępnić. Ilość interakcji wpłynie z kolei na pozycję filmiku w wynikach wyszukiwania Google, jak i w samej wyszukiwarce YouTube.

Twoje filmiki – jak zwiększyć ich szansę na zyskanie popularności?

Skoro Twój kanał jest już zoptymalizowany, pora na pracę nad samym filmikiem. Aby zapewnić mu szansę na powodzenie, musisz pamiętać o kilku kwestiach:

  • nadaj mu klikalny tytuł

Wybierając tytuł dla swojego filmiku, weź pod uwagę zarówno popularne słowa kluczowe, jak i trendy panujące na samym YouTube’ie oraz limit znaków (100). Nie zapominaj również o technikach copywritingu – nadal świetnym sposobem na przyciągnięcie uwagi odbiorcy są wyliczenia, oferowanie korzyści, wzbudzanie ekscytacji czy konwencja poradnika.

  • stwórz zachęcający i zoptymalizowany opis

Tak samo jak opis kanału, tekst pod filmikiem musi w ciekawy sposób prezentować jego treść i przy okazji zawierać odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Świetnym pomysłem będzie również umieszczenie w opisie odnośników do profili w mediach społecznościowych lub innych, powiązanych tematycznie filmików z Twojego kanału. Choć w przypadku tego opisu YouTube daje możliwość rozpisania się (aż 5000 znaków do wykorzystania), w pierwszych 157 znakach warto skupić się na konkretach i optymalnym wykorzystaniu słów kluczowych. Dlaczego? Ponieważ to właśnie one pokażą się w wynikach wyszukiwania jako opis strony i wpłyną na jej pozycjonowanie.

  • uwzględnij właściwe tagi

W tagach powinny znaleźć się frazy kluczowe, które najlepiej oddają tematykę Twojego filmu. Jeżeli dobierzesz je we właściwy sposób, Twoje video będzie proponowane użytkownikom YouTube jako treść powiązana z filmikiem, który akurat obejrzeli. Serwis pozwala na wybranie aż 10 tagów. Nie warto jednak przesadzać z ich ilością – 5-6 w zupełności wystarczy. Pamiętaj jednak, aby zawrzeć w nich wartościujące przymiotniki – np. „najlepszy” czy „najskuteczniejszy”, ponieważ internauci bardzo często stosują je, wyszukując interesujących ich treści na YouTube’ie.

Oczywiście ostateczne powodzenie Twojego kanału będzie zależało od wielu różnych czynników – nakładów pracy włożonych w promocję, ilości środków przeznaczonych na reklamę czy atrakcyjności samego contentu. Pamiętaj jednak, że optymalizacja pod kątem SEO to prosty i przede wszystkim darmowy sposób na ściągnięcie uwagi potencjalnych odbiorców. Czemu więc miałbyś go nie wykorzystać?

Optymalizacja pod kątem SEO?

Napisz do nas
ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211