Od Bostonu do Gołębia – historia zmian wyszukiwarki Google

Przeczytasz w około: 3 minuty

Spis treści:

Począwszy od 2002 roku, kiedy udokumentowano pierwszą aktualizację algorytmu wyszukiwarki, Google zaskakuje wszystkich kolejnymi zmianami mającymi jak najlepiej dopasować wyniki wyszukiwań do zapytań internautów. Jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest Panda lub Pingwin, w tym artykule przeczytasz o poszczególnych uaktualnieniach serwowanych przez giganta z Mountain View.

Wyszukiwarka Google od lat stara się premiować te strony, które dostarczą użytkownikom sieci unikalnego i wartościowego contentu. Coraz wyraźniej stawia też na witryny przyjazne internautom korzystającym z urządzeń mobilnych. Liczy się więc m.in. oryginalny i merytoryczny content, funkcjonalność i użyteczność rozwiązań zastosowanych na stronie, a także różnorodny i naturalny profil linków.

Aktualizacje jak tornada

Pierwszą udokumentowaną aktualizacją algorytmu wyszukiwarki Google był Boston, ogłoszony podczas Search Engine Strategies – konferencji odbywającej się w 2003 roku właśnie w tym amerykańskim mieście. Następnie, w kwietniu pojawiła się Cassandra, która wzięła się za proceder masowego linkowania w obrębie wspólnej domeny, a także zmieniła pozycje stron z ukrytym tekstem i ukrytymi linkami. Po kolejnych zmianach z roku 2003 (DominicEsmeralda i Fritz) Google ogłosił, że w przyszłości będzie udoskonalało algorytmy w sposób ciągły, kończąc w ten sposób comiesięczny „Google Dance”.

Aktualizacje Florida (listopad 2003) i Austin (styczeń 2004) wywróciły działania SEO znane z lat 90. do góry nogami. Zmieniły się zasady gry. Zaczęto zwalczać zwodnicze praktyki stosowane na stronach, takie jak upychanie słów kluczowych i umieszczanie niewidzialnego tekstu. Dla wielu stron pozycje w wynikach wyszukiwania poleciały znacząco w dół. Z kolei algorytm Brandy spowodował, że baczniej zaczęto przyglądać się dopasowaniu anchor tekstów.

Aby ukrócić spam w zewnętrznych linkach GoogleYahoo i Microsoft wprowadzili w styczniu 2005 roku atrybut nofollow. Po wdrożeniu prywatnego trybu wyszukiwania i możliwości tworzenia map witryn XML, jesienią Google wziął się za niskiej jakości linki pochodzące z farm, a także płatnego i wzajemnego linkowania (aktualizacja Jagger). Z istotnych zmian, które nastąpiły w kolejnych latach, warto zwrócić uwagę na:

  • wprowadzenie Google Trends (2006),
  • uniwersalnego wyszukiwania obejmującego wiadomości, grafikę, filmy i treści lokalne (2007),
  • Google Suggest podpowiadającego dalszy ciąg wpisywanej w wyszukiwarce frazy (2008),
  • wyszukiwania w czasie rzeczywistym (2009).

Panda, Pingwin i Gołąb

Na przełomie kwietnia i maja 2010 roku aktualizacja May Day wyraźnie zmieniła znaczenie pozycjonowania na długi ogon, przy okazji karząc strony z dużą ilością wąskich tematycznie treści. Jak się później okazało, był to zwiastun istotnej zmiany – aktualizacji Google Panda. Wyniki dla prawie 12% zapytań zmieniły się po tym, jak w lutym 2011 roku gigant z Mountain View uruchomił to duże uaktualnienie. Oberwało się stronom o wysokim współczynniku reklam do contentu, stosującym spam i korzystającym z farm treści. W następnych miesiącach Google wprowadzał poprawki do Pandy, a także obejmował jego działaniem pozostałe części globu.

28 czerwca 2011 roku Google przypuścił atak na zyskującego coraz większą popularność Facebooka i uruchomił własny portal społecznościowy Google+ (zintegrowany w znaczący sposób z Gmail’em), który w dwa tygodnie zyskał 10 milionów użytkowników. Po trwających przez długi czas spekulacjach dotyczących karania przez Google nadmiernie zoptymalizowanych stron, 24 kwietnia 2012 roku ogłoszono wprowadzenie nowej aktualizacji – Google Pingwin. Zmieniły się pozycje dla około 3% wyników wyszukiwania. To usprawnienie miało na celu karać strony z nienaturalnym profilem linków, a także walczyć z webspamem.

Ostatnią aktualizacją, która doczekała się osobnej nazwy jest Google Gołąb (24 lipca 2014 roku). Zmiany miały dotyczyć wyniki wyszukiwania lokalnego w Stanach Zjednoczonych, by pod koniec roku objąć nimi także pozycje stron w Wielkiej Brytanii, Australii i Kanadzie.

ROCKET MEDIA

Rocket Media Sp. z o.o.
ul. Strzegomska 140A
54-429 Wrocław

KRS: 0000490521
NIP: 8943050211