Zastanawiałeś się kiedyś, jak przechwycić domenę? Pewnie niejednokrotnie o tym słyszałeś. Robi się to w celach sprzedażowych lub na potrzeby działań SEO (zwiększenie ruchy na stronie, wzrost pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania). Przyjrzymy się dzisiaj bliżej temu zagadnieniu. Odpowiemy także na pytania o to, czy w ogóle warto poświęcić czas na poszukiwanie wartościowej domeny i jakie narzędzia będą niezbędne.

Pierwszym pytaniem, jakie musisz sobie zadać, to do jakich celów planujesz przechwycić domenę. Czy planujesz dalszą odsprzedaż (wtedy warto skupić się na nazwie domeny), czy też chcesz wzmocnić działania SEO. W tym artykule zajmiemy się właśnie tym ostatnim przypadkiem.

Przechwycić domenę na czas

Nasze zadanie rozpoczynamy od zarejestrowania konta w jednym z serwisów, który udostępnia opcje przechwytywania. Do tego celu polecamy serwis www.aftermarket.pl,  który jest najczęściej wykorzystywany do tego celu. Oferuje on między innymi takie opcje, jak rejestracje domen, kupno lub sprzedaż własnych domen.

Szukanie domeny do przechwycenia

Panel serwisu jest dość prosty, czytelny i intuicyjny, co widać na poniższym zdjęciu. Po założeniu konta, możesz zacząć szukać domen do przechwycenia. Znajdziesz je w zakładce Przechwytuj -> Wygasające domeny.

screen po zalogowaniu do aftermarket

Widok po zalogowaniu do aftermarket (zrzut ekranu)

Będzie tam lista wszystkich domen, które aktualnie możesz przechwycić. Posegregowane są one według kategorii, dzięki czemu łatwo można odnaleźć interesujący nas temat. Serwis posiada również wyszukiwarkę, za pomocą której łatwo znajdziemy domeny np. z frazą, która Cię interesuje.

Na tym etapie dostajesz również takie dane, jak site domeny, ranking Alexa czy datę pierwszej indeksacji domeny. Zwróć także uwagę na parametr Archive, gdyż mówi on o wieku domeny. Jest on bardzo ważnym czynnikiem, który uwzględnić przy wyborze domeny pod dziania SEO. Osobiście polecam zrobić eksport uzyskanych wyników do pliku Excel, w którym łatwo będziemy mogli sortować dane po interesującym nas parametrze.

Analiza możliwości, jakie daje domena

Gdy już masz wyeksportowane i posortowane domeny, następnym krokiem jest ich analiza za pomocą programu CLUSTERIC Search Auditor. W łatwy i szybki sposób pozwala on ocenić domenę, a dzięki temu zaoszczędzić dużo czasu. Zwłaszcza gdy do zweryfikowania mamy dużą ich liczbę. Dokładna analiza pozwoli wykluczyć te o złej historii.

Warto zwrócić uwagę na takie informacje, jak:

  • jakość domeny,
  • profile linków,
  • ocenę spamowości API,
  • statystyki z serwisów społecznościowych,
  • liczbę backlinków,
  • ranking Alexa.
  • i wiele innych

Po takiej analizie możemy już wyselekcjonować grupę domen, które wyglądają najbardziej „interesującą”. Następnie należy przejść do weryfikacji pozostałych parametrów. Do tego warto wykorzystać takie narzędzia, jak Ahrefs lub Majesticseo.

Najczęściej na tym etapie prac używam narzędzia  Ahrefs, które wskazuje:

  • Ahrefs Rank Domeny,
  • ilość Backlinków prowadzących do domeny,
  • organic keywords domeny,
  • domain Ranking,
  • profil linków.
screan z narzędzia ahrefs

Widok z narzędzia Ahrefs (zrzut ekranu)

Ahrefs daje nam również możliwość sprawdzenia i ocenienia, jak intensywnie była linkowana dana domena, w jaki sposób i w jakim czasie zmieniała się ilość odnośników oraz z jakich domen one pochodzą.

widok ekranu z narzędzia Ahrefs

Statystyki linkowania w Ahrefs (zrzut ekranu)

Warto sprawdzić również profil linków oraz miejsca, z jakich pochodzą odnośniki.

analiza linków w Ahrefs

Analiza linków w Ahrefs (zrzut ekranu)

Rekomendujemy dokładnie przeanalizowanie tego, czy przypadkiem do domeny, którą chcemy przechwycić nie prowadzą odnośniki „wątpliwej” jakości. Poza tym przy analizie domeny, do której prowadzi bardzo dużo odnośników, zalecamy wykorzystanie narzędzia CLUSTERIC Search Auditor.

Po wyborze odpowiedniej analizy – „profil linków”, otrzymujemy komplet danych, które wymagają „obróbki ręcznej” z naszej strony.

Analiza linków w CLUSTERIC

Analiza linków w CLUSTERIC (zrzut ekranu)

Statystyki linków w CLUSTERIC

Statystyki linków w CLUSTERIC (zrzut ekranu)

Narzędzie dzięki swojej funkcjonalności i ilości formuł, według których analizowane są odnośniki, automatycznie ocenia ich wartość, co jest pomocne przy podejmowaniu decyzji odnośnie jakości linka.

Wszystkie te działania, w połączeniu z intuicją i doświadczeniem, pozwalają wybrać nam najlepszą domenę do przechwycenia.

Jak przechwycić domenę – podsumowanie

Aby przechwycić domenę.

  1. Sprecyzuj cel co do którego ma posłużyć ci domena
  2. Wyszukaj domeny pasujące do twojej charakterystyki
  3. Analiza wieku domeny
  4. Analiza parametrów domeny
  5. Analiza profilu linków domeny
  6. Selekcja domen o najlepszych parametrach
  7. Określenie budżetu na przechwycenie domeny

Autor: Grzegorz Chełpa, SEO Specialist

Jak przechwycić domenę pod SEO?
4.89 (97.78%) 9 głos/y

Skontaktuj się z nami

 +48 71 757 50 56
 biuro@rocketmedia.pl