Linki, które możemy pozyskać dla naszej strony, mogą być z atrybutem follow oraz nofollow. Dotychczas pozycjonerzy skupiali się jedynie na pierwszym typie, jednak po ostatnich aktualizacjach w algorytmach Google musieli zmienić swoje przyzwyczajenia. O potrzebie zdobywania linków nofollow oraz linkowaniu naturalnym przekonuje się coraz więcej osób.

Jakie są różnice między linkami follow i nofollow?

Link z atrybutem follow pozwala Googlowskim robotom indeksować go i przenosić za jego pośrednictwem część TrustRank oraz PageRank. Tak więc możemy zwiększyć siłę naszej domeny dzięki systematycznemu pozyskiwaniu sporej liczby takich linków. Z kolei atrybut nofollow nie przekazuje żadnej siły PR naszej stronie. Linki nofollow można spotkać na blogach oraz forach internetowych, które tym sposobem zabezpieczają się przed spamem i linkami mogącymi obniżyć siłę ich domeny.

Linki follow kryją w sobie pewien haczyk, a jest nią możliwość przekazywania również “złej mocy”¹. Tym samym możemy mocno sobie zaszkodzić, jeśli linki z atrybutem follow będą znajdować się na stronach o słabej jakości. Zagrożenie takie obejmuje linki wysyłane ze wszelkich automatów spamujących np. Xrumer oraz z Systemów Wymiany Linków.

Linkowanie “naturalne”

Wcześniej mówiliśmy o zróżnicowaniu dotyczącym linków, zasada ta dotyczy również ich atrybutów. Przypomnijmy, że do strony powinny prowadzić linki o różnych anchorach i z zróżnicowanych źródeł. Przy linkowaniu domeny powinniśmy zachować odpowiednie proporcje między linkami nofollow a follow, przewaga jednego z nich może być odebrana jako próba manipulacji wynikami czyli po prostu pozycjonowaniem strony². Linkowanie naturalne powinno przypominać więc aktywność zwykłych użytkowników.

Widać, że Google chce wynieść na szczyty pozycji w wyszukiwarce domeny najbardziej popularne, o których “głośno” jest w sieci. Takie domeny zdobywają popularność za pomocą użytkowników, którzy przesyłają sobie linki na różnych portalach społecznościowych oraz forach internetowych. Z tego też powodu świat SEO coraz częściej wkracza na różnego rodzaju blogi, fora i inne strony, gdzie użytkownicy dzielą się swoimi “odkryciami internetowymi”. Dzięki temu zdobywają wartościowe linki, a przy okazji mogą zwiększyć ruch na swojej stronie. Tym sposobem pozycjonowanie coraz bardziej przypomina działania z zakresu Public Relations.

Kinga Wójcikowska, Rocket Media

Źródła:

1. Piotr Kiper, Linki do naszej strony – czy linki nofollow są coś warte?,
SprawnyMarketing, 10 październik

2. Cezary Lech, Link Building-różnicowanie parametrów linków,
SprawnyMarketing.pl, 10 październik 2012

3. Czy link nofollow ma jakieś znaczenie?, tradedesign.pl”>tradedesign.pl, 10 październik 2012

Oceń ten artykuł

Skontaktuj się z nami

 +48 71 757 50 56
 biuro@rocketmedia.pl





Please leave this field empty.