Przewidywania ekspertów e-marketingu potwierdziły się. Google ogłosiło, że 21 kwietnia nastąpi kolejna aktualizacja algorytmu – tym razem “ofiarami” mają być strony internetowe niedostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Ich właścicielom nie zostało już wiele czasu, by poprawić i zoptymalizować swoje serwisy. Jeśli tego nie zrobią, mogą spodziewać się znaczącego spadku ruchu pochodzącego z telefonów komórkowych, tabletów i smartfonów.

Informacja ta nie powinna być dla nikogo zaskoczeniem. Jej zapowiedzią była fala powiadomień, którą w ostatnich tygodniach otrzymali właściciele serwisów za pośrednictwem Google Webmaster Tools. Nawoływała ona do naprawy błędów związanych z wyświetlaniem stron na telefonach komórkowych, tabletach i innych urządzeniach mobilnych.

gwt-mobilne

Intencja Google jest jasna – w związku z ciągle rosnącą ilością użytkowników internetu korzystających z urządzeń mobilnych, dostarczanie im przydatnych wyników wyszukiwania jest kluczowe, aby utrzymać dominującą pozycję na rynku wyszukiwarek internetowych. Aby zagwarantować wysoką jakość tych wyników konieczna jest współpraca właścicieli stron – by zmotywować ich do odświeżenia swoich serwisów Google wysyła prosty sygnał – dostosuj się lub bądź gotowy na znaczący spadek ruchu.

Jakich strat można się spodziewać? Użytkownicy mobile stanowią duży procent polskich internautów. Wyniki badania CBOS z kwietnia 2014 roku wykazały, że może być to nawet 77% (choć należy wskazać na to, że w badaniu laptopy i notebooki były zaliczane do urządzeń mobilnych). Aby oprzeć się na próbce realnych danych zmierzyliśmy średni miesięczny udział ruchu mobilnego na dużej grupie serwisów internetowych o zróżnicowanej tematyce i ilości odwiedzin. Wynik 19,5% wskazuje, że ruch mobilny jest źródłem, którego nie należy lekceważyć.

Co zrobić, jeśli nasza strona nie jest przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych? Możliwych rozwiązań jest kilka:

  1. Zmiana kodu obecnej strony tak aby stała się ona responsoryjna (automatycznie dopasowywała się do rozmiaru urządzenia, na którym jest oglądana).
  2. Przygotowanie nowej, mobilnej wersji strony, którą umieścimy na osobnej subdomenie (standardowo stosuje się konwencję m.nazwastrony.pl). Konieczne będzie wtedy zastosowanie znaczników kanonicznych oraz odpowiedniego przekierowania.
  3. Przygotowanie zupełnie nowej strony, która będzie do podstaw stworzona w technologii responsywnej.
  4. Brak działań – to rozwiązanie zdecydowanie odradzamy! Nawet jeśli obecnie jedynie niewielki procent ruchu na serwis trafia z urządzeń mobilnych, wszystkie prognozy wskazują, że udział tego źródła będzie rosnąć w szybkim tempie.

Pomocny w pracach nad dostosowaniem strony może być przygotowany przez Google poradnik dla webmasterów oraz automatyczny tester stron, pozwalający zidentyfikować ewentualne problemy z wyświetlaniem naszego serwisu na smartfonach lub tabletach. Znajdziecie go pod adresem: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Materiały szkoleniowe Google dostępne są w języku polskim

Materiały szkoleniowe Google dostępne są w języku polskim

Google po raz kolejny występuje w roli motora napędowego zmian w światowym internecie. Mając w ręku potężną kartę przetargową, jaką jest możliwość premiowania w wynikach wyszukiwania stron zgodnych z opracowanymi przez nich wytycznymi, mogą wpływać na decyzje ogromnej ilości webmasterów. Wybierane przez nich do tej pory czynniki, takie jak szybkość strony, bezpieczeństwo dzięki szyfrowanym połączeniom oraz dostosowanie do urządzeń mobilnych mają na celu przede wszystkim poprawę jakości korzystania z internetu dla przeciętnego użytkownika. Trudno się temu dziwić – im więcej użytkowników będzie zadowolonymi odbiorcami globalnej sieci, tym lepiej dla giganta z Mountain View.

Oceń ten artykuł

Skontaktuj się z nami

 +48 71 757 50 56
 biuro@rocketmedia.pl