Branża SEO rozwija się nieustannie i bardzo dynamicznie, a nowy rok przyniesie jeszcze więcej zmian. Zmiany te są o tyle dla nas ważne, że w dużym stopniu wpłyną na sposób przeprowadzania kampanii e-marketingowych. Czego możemy się spodziewać?

Opiniotwórczy bloger Jayson DeMers podsuwa swoje opinie na ten temat w amerykańskim Forbesie. Nie wszystko jednak da się bezpośrednio przenieść na polski grunt. Zapraszamy więc do przeczytania naszej krótkiej polemiki z SEO przepowiedniami na 2015 rok.

Przepowiednia nr 1: SEO i content marketing na rozdrożu ról

Jayson DeMers: W 2015 roku SEO będzie skupione na działaniach obejmujących techniczne aspekty online marketingu. Content marketing stanie się natomiast najważniejszym czynnikiem wpływającym na widoczność wyszukiwań.

Rocket Media: Ze względu na bardzo dużo punktów stycznych, terminy „content marketing” i SEO były często stosowane zamiennie. Teraz SEO będzie przystosowane nie tyle do wyłącznie technicznych elementów marketingu internetowego, ale także do wymagań użytkownika i samej wyszukiwarki. Natomiast content marketing przyjmie rolę znającego się na rzeczy „eksperta” – dobrze poinformowanego i chętnie dzielącego się wiedzą.

Przepowiednia nr 2: Mobilność górą

Jayson DeMers: W 2014 roku stało się oczywiste, że Google bardzo bierze pod uwagę mobilność stron. Widzieliśmy też zwrot ku wyszukiwaniom z tzw. „długiego ogona” i optymalizację dla wyszukiwań, które szybko spełniały oczekiwania użytkownika przyzwyczajonego do korzystania z urządzeń mobilnych. Co z tego wynika? Przedsiębiorstwa, którym nie udaje się dopasować swoich stron i treści dla takich użytkowników, dotknie spory zastój w konwersjach.

Rocket Media: To, że Google mocno zwraca uwagę na mobilność stron jest dość oczywiste, bo też wszelakie urządzenia mobilne powoli zaczynają wypierać komputery stacjonarne. Skąd się to bierze? Urządzenia mobilne stają się coraz tańsze i lepsze, a użytkownicy są przyzwyczajeni do przeglądania stron, będąc ciągle w ruchu. Zresztą już od pewnego czasu słyszeliśmy zapowiedzi od Google’a, że przy rankowaniu będzie brał mobilność stron pod coraz większą uwagę.

Przepowiednia nr 3: Wzmianki o marce i polecenia na równi z linkami

Jayson DeMers: Z powodu sporego nadużywania i niewłaściwego budowania linków, Google zaczął stawiać większy nacisk na wzmianki o brandzie i cytaty. Są one trudniejsze do manipulacji w celu osiągnięcia wyższych wyników wyszukiwania. Z początkiem 2015 roku zaobserwujemy więc więcej działań polegających na wprowadzaniu wzmianek o marce i linków nofollow. Okaże się, że są one równie ważne, jak linki follow.

Rocket Media: Warto przede wszystkim wspomnieć, że największa rosyjska wyszukiwarka Yandex już jakiś czas temu całkowicie zrezygnowała z linków jako czynnika określającego ranking. Ponadto skuteczność linków spada od pewnego czasu. W związku z tym polecenia i wzmianki o marce mogą okazać się bardziej skuteczne i podnosić autorytet strony.

Przepowiednia nr 4: Lajki i retwitty zamiast plus jedynek

Jayson DeMers: Ze względu na porażkę, jaką Google poniosło w związku z Google Authorship, firmy będą coraz mniej skłonne do rozwijania swojej obecności na Google+. Odrzuci ich do tego brak widocznych profitów dla SEO. Google, pomimo swojej dotychczasowej niechęci do takich działań, prawdopodobnie skupi się bardziej na sygnałach społecznościowych z Facebook‘a i Twitter‘a.

Rocket Media: Porażka Google Authorship wynikała być może z faktu, że bardzo łatwo można było zmanipulować autentyczność blogów biorących w nim udział. Ponadto sama konkluzja o coraz większym wpływie mediów społecznościowych nie jest bardzo nowatorska, bo Google wspominało o tym parę razy już dużo wcześniej.

Przepowiednia nr 5: Wyniki organiczne nakierowane na budowanie relacji z użytkownikiem

Jayson DeMers: Firmy zaczęły zdawać sobie sprawę, że skupianie się wyłącznie na produkowaniu contentu i optymalizowaniu jego technicznych komponentów pod SEO nie wystarcza, by osiągnąć swoje cele. Ponadto, wysokie wyniki wyszukiwania nie mogą być dłużej osiągane przez skupiających się na technicznych aspektach webmasterów. Zamiast tego, powinniśmy zwrócić się w stronę relacyjnych strategii; takich jak zasięg uzyskiwany z kampanii blogerów, budowanie relacji z ambasadorami marek i angażowanie social media.

Rocket Media: Wszystko to wynika z faktu, że użytkownicy są już coraz bardziej wyczuleni na spam i nieprawdziwe opinie i recenzje, produkowane przez techniczne SEO. Trzeba pamiętać, że klienci oczekują przede wszystkim indywidualnego podejścia i relacji. Z pewnością nie jest to możliwe, jeśli frazy będą wybijane tylko poprzez publikowanie sztucznych treści.

Przepowiednia nr 6: Black Hat SEO wciąż zagraża

Jayson DeMers: Black Hat SEO może mieć katastrofalne konsekwencje dla firm, bo potrafi na długo wymazać ich widoczność w wyszukiwarce. Podczas gdy małe strony raczej nie będą musiały się z tym zmagać, większe witryny w konkurencyjnych niszach są pierwszym targetem dla tego typu działań. Google będzie musiało w końcu znaleźć sposoby na rozpoznawanie manipulacyjnych linków i ukarać ich sprawców.

Rocket Media: Techniki Black Hat SEO to stały problem i nic nie wskazuje, że ma być inaczej w najbliższej przyszłości. Warto też tu wspomnieć o wciąż niezmiennym problemie, jakim jest odróżnianie własnych działań od tych prowadzonych przez konkurencję. Bo każdy, kto przeszkadza w osiągnięciu wysokich wyników w Google jest potencjalnie konkurentem i „wrogiem”. Niekoniecznie jednak musi przecież prowadzić działania Black Hat SEO.

Przepowiednia nr 7: Zmierzch SEO jako wyizolowanej branży

Jayson DeMers: Wiele przedsiębiorstw ma lub miało dedykowane sektory SEO lub zatrudniało firmy SEO bądź konsultantów. Jednak należy pamiętać, że zarówno SEO, jak i social media oraz content marketing skupiają się na uzyskaniu tych samych celów. By osiągnąć sukces, wszystkie 3 będą więc musiały być ze sobą w pełni zintegrowane. SEO zacznie być postrzegane nie jako autonomiczna branża, ale raczej jako fundamentalny komponent integrujący wszystkie aspekty marketingowej mieszanki.

Rocket Media: Łączenie się SEO z innymi elementami marketingu online jest już na porządku dziennym (wystarczy chociaż wspomnieć o zintegrowanej usłudze SEO + SEM, która bardzo dobrze zdaje egzamin). Nie można też tu nie wspomnieć o SEO Copywritingu i Content Marketingu, które także z powodzeniem funkcjonują z SEO jako całość.

Podsumowując, SEO wcale nie umarło ani nie umiera. Po prostu się zmienia. Strategie SEO będą musiały być całkowicie zintegrowane z kreacją i promocją contentu, a nie oddzielone jako osobne zadania. Ponadto, przy wszystkich przepowiedniach trzeba wziąć pod uwagę jeden bardzo istotny fakt: polskie SEO jest nieco w tyle od tego amerykańskiego. Zatem część praktyk, które w Stanach Zjednoczonych nie jest już skuteczna, u nas wciąż działa całkiem efektywnie.

Źródło: http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2014/12/08/the-top-7-seo-trends-that-will-dominate-2015/

Oceń ten artykuł

Skontaktuj się z nami

 +48 71 757 50 56
 biuro@rocketmedia.pl





Please leave this field empty.